Abstract : Muzische vorming in het kleuter- en basisonderwijs wordt beschouwd als een belangrijk onderdeel van het ontwikkelingsproces van alle kinderen, niet enkel op het gebied van kennis en vaardigheden, maar ook op vlak van attitudes.
Muvo bevat aspecten van zowel cultuur- als kunsteducatie, waarbij de focus net iets meer op dat laatste valt.
Theoretisch gezien lenen de eindtermen en ontwikkelingsdoelen muzische vorming zich tot een brede invulling met verschillende invalshoeken en diverse werkvormen.
In de praktijk blijkt dit niet zo gemakkelijk te zijn. Uit het onderzoek van Anne Bamford is gebleken dat heel wat scholen en/of leerkrachten hun lessen of doelen heel eng invullen, zich onzeker voelen over de precieze aanpak. Bepaalde muzische domeinen, zoals media worden achterwege gelaten of krijgen net niet genoeg aandacht.
Ook durven nog niet alle leerkrachten en scholen binnen muzische vorming de link te leggen met de wereld van de kunst.
Ik wil hier met mijn bachelorproef in tegemoet komen, deze lacune opvullen. Daarom bied ik leerkrachten een lessenreeks aan, genaamd ‘Uitgedaagd!’.
Dit lessenpakket heb ik ontwikkeld voor de derde graad uit het basisonderwijs. Rond ieder muzisch domein is er een les voorzien, waar een link wordt gelegd met of wordt vertrokken vanuit een kunstenaar. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Baeten, J. (2016). Muzische vorming in het basisonderwijs. Lessenreeks "Uitgedaagd!".
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c59a3e201348.
|