Abstract : Leerlingen in ons onderwijs krijgen dagelijks heel wat leerstof te verwerken. Of zij deze met plezier doen, hangt niet uitsluitend af van hun eigen leerhouding. Als leerkracht bepaalt jouw aanpak voor een groot deel of er een gemotiveerd publiek voor je zit. Een gemotiveerd publiek “moet” immers niet alleen de leerstof verwerken, maar “wil” dat ook. En dat maakt nu net een wereld van verschil.
Er zijn veel manieren om leerlingen in het onderwijs aan de verschillende basiscompetenties te laten werken. Denk maar aan een groepswerk, begeleid zelfstandig werk, hoekenwerk… Maar de werkvorm die mij het meeste aanspreekt en aan al deze competenties werkt, zijn de spelvormen.
Je hebt een enorm aanbod aan spelvormen om uit te kiezen in het onderwijs. In de literatuurstudie ben ik spelvormen gaan onderzoeken. Hebben deze spelvormen daadwerkelijk zulke positieve gevolgen? En welke meerwaarde kunnen ze bieden specifiek voor het vak wiskunde? Heel wat jongeren kijken immers op tegen het vak wiskunde en een spelvorm kan voor die leerlingen net dat zetje in de rug bieden.
Daarom besloot ik om de hele reeks spelvormen uit te breiden met een zelf ontwikkeld spel: Trivial “Math” Pursuit. Hiermee herhaal je op een ludieke manier alle kennis en vaardigheden die leerlingen gedurende een jaar hebben verworven. Behalen ze alle taartpunten of is er nog wat werk aan de winkel? Elk van beide resultaten is een uitstekende indicator voor een volgend toetsmoment. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Creten, L. (2015). Al spelenderwijs, wiskundewijs. Wiskunde anders aangepakt.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327566d13320.
|