About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Meditatie in het onderwijs. Een privilege of een necessiteit?

2015
Langenaeker, Lukas
Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs

Abstract :
In mijn eindwerk onderzoek ik of het al dan niet mogelijk is om meditatie in het onderwijs te integreren. Voor mijn eindwerk vertrek ik vanuit de probleemstelling dat we in een maatschappij leven die alsmaar sneller evolueert, individualiseert en vercommercialiseert. We willen allemaal nieuwer, meer, groter, sneller, beter,.. maar ten koste van wat? Het CLB heeft in het schooljaar 2012-2013 voor in totaal 122.903 verschillende leerlingen een zorgvraag gekregen in verband met het psychosociaal functioneren van die leerling. De psychische en emotionele problemen waar steeds meer Belgen mee krijgen af te rekenen, doen zich dus ook al bij jongere schoolgangers voor. Uit de cijfers van het Riziv blijkt dat Belgische kinderen momenteel meer medicatie nemen dan ooit tevoren. Het gebruik bij min-18-jarigen is in de laatste vijf jaar tijd met 15 procent gestegen. Er wordt vaak véél te snel en veel te veel medicatie aan kinderen voorgeschreven. Dit valt mogelijk te wijten aan het feit dat therapie zelden wordt terugbetaald en medicatie dus simpelweg een snellere en gemakkelijkere oplossing is.

Van medicatie naar meditatie

In mijn eindwerk onderzoek ik of het al dan niet mogelijk is om meditatie in het onderwijs te integreren. Meditatie heeft tal van positieve eigenschappen (die bovendien wetenschappelijk bewezen zijn) die een gunstige invloed hebben op het functioneren van zowel leerling alsook leerkracht. Ik bekijk de verschillende vormen van meditatie en zoek hieruit de meest geschikte (haalbare) oefeningen om toe te passen in de praktijk.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 2586 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Langenaeker, L. (2015). Meditatie in het onderwijs. Een privilege of een necessiteit?. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3275597132fd.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer