Abstract : "Een peerevaluatie gebruik ik niet, want ze is niet objectief door vriendjespolitiek" is een reactie die je vaak hoort bij leerkrachten. Zonde want peerevaluaties hebben tal van voordelen (bijvoorbeeld: verhoogde betrokkenheid van leerlingen, stijgende motivatie, autonomie wordt bevorderd…). Deze bachelorproef onderzoekt of peerevaluaties objectief georganiseerd kunnen worden en hoe zulke peerevaluaties eruit kunnen zien. Dit onderzoek biedt voorbeelden van peerevaluaties specifiek voor het vak Nederlands, maar ook voor andere vakken kunnen deze voorbeelden gebruikt worden.
Het onderzoek bestaat uit drie grote delen: het verkennend onderzoek, het praktijkonderzoek en het ontwerponderzoek. Het verkennend onderzoek wordt uitgevoerd d.m.v. een literatuurstudie. Voor het praktijkonderzoek wordt gebruik gemaakt van een enquête bij leerkrachten. Tenslotte bestaat het praktijkonderzoek uit voorbeelden van peerevaluaties die gebaseerd zijn op de informatie die werd verkregen uit zowel het verkennend onderzoek als het praktijkonderzoek.
Uit het onderzoek blijkt dat peerevaluaties niet 100% objectief ingevuld kunnen worden. Het invullen van peerevaluaties is een vaardigheid die leerlingen moeten aanleren. Daarom is het belangrijk dat leerlingen leren elkaar te evalueren door zo veel mogelijk te werken met peerevaluaties. Op die manier worden ze meer vertrouwd met de evaluatiecriteria, leren ze elkaar eerlijk feedback geven, leren ze eruit voor hun eigen leerproces… Leerkrachten geven leerlingen dus best zo veel mogelijk en bij diverse opdrachten een peerevaluatie. Verder zijn er ook een aantal factoren die de objectiviteit kunnen verhogen, namelijk: het formuleren van duidelijke evaluatiecriteria, het bieden van anonimiteit, leerlingen niet steeds een punt laten geven…
Peerevaluaties kunnen dus objectiever ingevuld worden. Om leerkrachten hier meer ondersteuning in te bieden heb ik de volgende materialen ontwikkeld: een checklist voor leerkrachten, hulpfiches voor leerlingen, voorbeelden van peerevaluaties voor het vak Nederlands en voor groepswerken en tot slot een automatische puntenberekening. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Eerdekens, S. (2021). Zijn peerevaluaties objectief? Voorbeelden van peerevaluaties binnen Nederlands die de objectiviteit verhogen.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a864d4c171c3b.
|