Abstract : De voorbije jaren kreeg het begrip 'diversiteit’ steeds meer aandacht binnen onze samenleving. Wat echter opvalt is dat de aandacht hierbij vooral uitgaat naar het culturele aspect van diversiteit. Dit terwijl het begrip diversiteit nog zoveel andere verschillen tussen mensen omvat. Het onderwijs is de plek bij uitstek om kinderen op een positieve en krachtige manier handvaten aan te reiken om goed te kunnen functioneren in een superdiverse maatschappij. Door diverse verhalen voor te lezen in de klas laten we kinderen kennismaken met verschillende wereldbeelden. We merken echter dat voorlezen in de eerste en tweede graad van het lager onderwijs nog frequent gebeurt, maar dat dit in de derde graad eerder uitblijft.
Het doel van dit onderzoek is om de impact van voorlezen in kaart te brengen en te onderzoeken hoe voorlezen en werken rond diversiteit optimaal te integreren in de lesaanpak.
Daarom nam ik een enquête af bij zorgleerkrachten en leerkrachten van de derde graad en verdiepte ik mij vervolgens in relevante literatuurstudie. Hieruit bleek dat interactief voorlezen ideaal is om in te spelen op verschillende ontwikkelingsdomeinen. Het narratieve karakter van deze onderwijsvorm leidt tot duurzame opname van de leerstof. Uiteraard is het belangrijk om gevarieerde en doelgerichte verhalen in te zetten. Daarnaast is het hanteren van de juiste competenties van de leerkracht als coach een basisvoorwaarde in het leerproces van de kinderen.
Op basis van deze bevindingen wordt aanbevolen om in het onderwijs te blijven inzetten – zowel in de lerarenopleiding als tijdens de loopbaan – op versterking van de leerkrachtencompetenties in functie van de steeds veranderende inzichten op vlak van voorlezen én van diversiteit. In een vervolgonderzoek inzake de impact van voorlezen op een optimale diversiteitsaanpak zou ik mij de vraag stellen of het huidige onderwijssysteem meer gebaat kan zijn met een doorgedreven individugerichte aanpak. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Koopmans, L. (2021). "We are all different but the same." Een sprookje, fantasieverhaal of juist een echt hier-en-nu-verhaal? De kracht van verhalen inzetten om effectief en doelgericht in te spelen op diversiteit binnen het onderwijs.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a8694f7017a86995d1b00bf.
|