About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Diversiteit in prentenboeken

2021
Geuens, Yasmine
Educatieve bacheloropleiding in kleuteronderwijs

Abstract :
Samen met mijn promotor Els Peeters en externe promotor Gil Geron (Narrata) ben ik in een
nieuw onderzoek gestapt. Namelijk: Voorlezen en diversiteit: door het voorlezen van
prentenboeken kan je met kleuters focussen op diversiteit. Welke prentenboeken? Hoe doe
je dat? Welke competenties of leerdoelen raken we hier aan? Voor dit praktijkprobleem heb
ik eerst een brede literatuurstudie gedaan, deze heb ik neergeschreven aan de hand van de
5xW+H – methode. Daaruit bleek dat de kleuters een identificatiepersonage nodig hebben in
de prentenboeken waaraan ze zich kunnen spiegelen. Uit dit onderzoeksdoel heb ik de
onderzoeksvraag: "Hoe kies ik bewust prentenboeken uit voor een 2
e KK waarin diversiteit
aanwezig is en hoe breng ik ze aan zodat voorlezen en vertellen op verschillende manieren
aangeboden worden?" opgesteld. Om op deze onderzoeksvraag een antwoord te kunnen
formuleren heb ik een onderzoek uitgevoerd door eerst acht deelvragen op te stellen.
Hiervoor heb ik verschillende bibliotheken, kleuterleerkrachten van de tweede kleuterklas en
experten bevraagd.
Tijdens mijn stage in maart ben ik in de tweede kleuterklas, waar ik mijn uitgroeistage deed,
gaan observeren zodat ik wist welke manieren van voorlezen en vertellen en welke diverse
prentenboeken er al aan bod kwamen. Tijdens mijn stage in mei testte ik mijn ontwerp uit in
de praktijk bij dezelfde kleuters. Zo kon ik concluderen welke manieren van voorlezen en
vertellen aansloegen en welke niet. Het resultaat van dit onderzoek is een diversiteitskoffer
voor kleuterleerkrachten en kleuters met een diversiteitschecklist, boekenfiches, een
inspiratielijst met verschillende manieren van voorlezen en vertellen en verschillende
prentenboeken met een diversiteitsinsteek.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 711 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Geuens, Y. (2021). Diversiteit in prentenboeken. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a862d77650e16.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer