Abstract : Mijn bachelorproef is geïnspireerd op een praktijkprobleem waar ik als leerling middelbaar onderwijs tegen aanliep én opnieuw als geschiedenisleraar-in-wording heb ervaren. Het Vlaams geschiedenisonderwijs heeft een eurocentrisch karakter. Historische gebeurtenissen worden vaak vanuit een westers perspectief benaderd waardoor leerlingen slechts één kant van het verhaal te horen krijgen. De realiteit ziet er echter anders uit. Net zoals we in het dagdagelijks leven een oor moeten geven aan de twee kanten van een verhaal, moet dit ook gebeuren bij het bestuderen van historische gebeurtenissen. Sterker nog, een historische gebeurtenis heeft vaak méér dan twee perspectieven. Hierdoor spreken we over multiperspectiviteit, waarbij 'multi’ verwijst naar 'meerdere’ perspectieven.
Naast het feit dat multiperspectiviteit essentieel is voor het kerndoel van het onderwijs, historisch denken, is het ook een belangrijke factor bij de motivatievorming van niet-westerse leerlingen. Leerlingen die aanvoelen dat het perspectief waarmee zij zich identificeren geen plaats krijgt binnen het geschiedenisonderwijs, voelen zich minder betrokken in de les waardoor de motivatie ook daalt. Als iemand die zelf Turkse roots heeft kan ik dit – al verschillende keren bewezen – fenomeen alleen maar bevestigen. Een les over de wereld van de islam gaf mij meteen een motivatieboost om op te letten in de les. Wanneer de leraar ook nog eens mijn culturele identiteit gebruikte om bepaalde dingen over de leerstof te vragen, was ik helemaal in de wolken. De aandacht die ik kreeg van mijn leraar en klasgenoten maakte me trots en zorgde ervoor dat ik alleen maar meer wou pronken met de kennis die ik heb over de leerstof. Wanneer ik echter merkte dat dit maar een tijdelijk fenomeen van twee lesuren was, verloor ik mijn motivatie. Deze ervaring heeft mij alleen maar meer overtuigd over het feit dat multiperspectiviteit meer geïntegreerd moet worden in de lessen geschiedenis. Leerlingen moeten niet enkel in een aparte les over de islam leren over niet-westerse culturen, maar geïntegreerd meekrijgen in meerdere lessen die niet specifiek gaan over een 'andere’ cultuur. Het niet-westerse perspectief moet dus meer plaats krijgen binnen het bestuderen van algemene historische gebeurtenissen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
O r a k c i, S. (2021). Multiperspectiviteit binnen het vak geschiedenis .
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a867d69017a867ed84d0064.
|