About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Hoe kunnen we de instroom van anderstalige nieuwkomers in onze secundaire scholen bevorderen?
dc.creator : Ferson, Dorien
dc.subject :
dc.description.abstract : Sinds de start van de vluchtelingenstroom naar Europa kwamen er steeds meer vluchtelingenkinderen terecht in ons onderwijssysteem. Om deze anderstalige nieuwkomers zo goed mogelijk te begeleiden tijdens deze moeilijke periode in hun leven, is het belangrijk dat deze doorstroom zo vlot mogelijk verloopt. Daarom moeten de scholen die OKAN inrichten zich inzetten op de oriëntering en doorstroom van deze leerlingen naar de vervolgscholen. Ook de leraren van de vervolgscholen en de vervolgschoolcoaches zullen het werk van OKAN nog moeten verderzetten om deze leerlingen te blijven opvolgen. Ik koos ervoor binnen deze bachelorproef in te zoomen op drie verschillende aspecten. Het eerste aspect is het schoolse aspect binnen OKAN, waarbij ik inspeel op de noden van OKAN. Een groot knelpunt blijken de vakantieperiodes te zijn, aangezien ze hierin weinig tot niet bezig zijn met de Nederlandse taal. Om hier een oplossing voor te bieden, kwamen we op het idee om vakantiebladen voor OKAN-leerlingen te ontwikkelen. Deze werden opgesteld voor de verschillende niveaugroepen en werden ook getest tijdens de herfstvakantie van 2016 in OKAN GO! Campus Genk. Het tweede aspect bespreekt de doorstroom van de anderstalige nieuwkomers naar de vervolgscholen. Hierbij spelen we in op het verloop van de doorstroom, de toekomstperspectieven van de kinderen en de manier waarop de doorstroom ervaren wordt. Het is echter van belang dat deze doorstroom voor alle partijen (OKAN-leerlingen, vervolgschoolcoaches, leraren van de vervolgscholen en OKAN-leraren) soepel verloopt. Daarom hebben we in deze bachelorproef ook beleidsaanbevelingen geformuleerd waarmee de doorstroom in de toekomst nog beter kan verlopen. Naast het schoolse aspect van de doorstroom willen we ook het welzijn van de ex-OKANleerlingen bespreken in deze bachelorproef. De doorstroom heeft op deze leerlingen immers een enorme impact, aangezien het voor hen, alweer, een grote verandering is. Ze zitten niet langer gegroepeerd met leerlingen die min of meer uit dezelfde situatie komen als hen. Toch mogen ze zich niet als 'vreemd’ voelen in deze klas. Het is de taak van de leraar om een veilige, krachtige leeromgeving te creëren waarbij ook deze leerlingen zich maximaal kunnen ontplooien en zich verstaanbaar durven maken. In deze bachelorproef werd er dan ook op zoek gegaan naar werkpunten die belangrijk zijn om deze leerlingen dezelfde onderwijskansen te geven als de medeleerlingen. Wat komt er nog allemaal aan bod in deze bachelorproef? In het eerste deel wordt het vooronderzoek geschetst en in het tweede deel komt het eigenlijke onderzoek aan bod. Binnen deel twee onderscheid ik vier delen. Allereerst wordt er achtergrondinformatie gegeven over de anderstalige nieuwkomers en daarna zal elk deelluik van het onderzoek besproken worden. Aansluitend worden de ontwikkelde materialen voorgesteld. Vervolgens is er ook een reflectie terug te vinden over het project van de vakantiebladen. Ik bespreek hierin mijn eigen ervaringen en de bevindingen van de OKAN-leraren. Daaropvolgend zijn er ook beleidsaanbevelingen terug te vinden om de doorstroom in de toekomst nog beter te doen verlopen. Ook zoomen we in op de maatregelen die getroffen worden door de vervolgscholen om het welbevinden van deze anderstalige nieuwkomers te vergroten.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2018
dc.type : Bachelorproef
dc.format : application/pdf
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216440ce94016441188072134d
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline : Wiskunde - Economie
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer