Abstract : Inleiding: Er is weinig onderzoek verricht naar spel in ontwikkelingslanden. Recente literatuur toont aan dat vrij spel een sterke invloed heeft op de ontwikkeling. Er wordt een vergelijking gemaakt tussen vrij spel in Ecuador, Gambia en Vlaanderen.
Doel: Het doel is nagaan op welke manier vierjarige kleuters in deze landen (spel)materiaal gebruiken in de kleuterschool. Verder wordt gekeken naar welk (spel)materiaal aanwezig is; hoe de (spel)omgeving eruit ziet; hoe spelintegratie kan plaatsvinden; en op welke wijze leerkrachten geďnformeerd kunnen worden over het belang van spel.
Methode: Er werd een literatuurstudie en kwalitatief onderzoek uitgevoerd. Dit was een (participatory) action research waarbij een bestaande observatiewijzer gebruikt werd, om vrij spel en vrij 'aangereikt’ spel te onderzoeken bij 24 kleuters. De inventarisatielijst voor (spel)omgeving en (spel)materiaal werd samengesteld op basis van twee "checklists" met de indeling gebaseerd op de spelschijf.
Resultaten: Vrij spel komt in ieder land voor op een verschillende manier. Op de speelplaats komen in Gambia vooral fysiek spel en traditionele spelen voor, in Ecuador zijn dit constructie-, fantasie- en bewegingsspelen. Binnen en buiten komen alle spelvormen aan bod in Vlaanderen. De resultaten over het vrij 'aangereikt’ spel van Ecuador bleven hetzelfde, in Gambia verlaagde hiervan de kwaliteit ten opzichte van het vrij spel. Uit de inventarisatielijst blijkt dat in Gambia veel gesponsord materiaal aanwezig is, in Ecuador is dit motorisch en constructief materiaal en in Vlaanderen stimuleert het alle ontwikkelingsbieden. In Vlaanderen en Ecuador zijn de leerkrachten zich bewust van het belang van spel. In Gambia is dit niet het geval, om het belang aan te kaarten werden workshops georganiseerd. Deze workshops werden in Ecuador en Vlaanderen niet uitgevoerd.
Conclusie: (Spel)materiaal wordt op verschillende manieren gebruikt. Meest voorkomende spelvormen zijn symbolisch-, constructie- en combinatiespel. In Ecuador en Gambia is vrij spel enkel mogelijk op de speelplaats, terwijl in Vlaanderen dit binnen en buiten mogelijk is.
De Ecuadoraanse en Gambiaanse leerkrachten vinden dat spel een activiteit is die enkel plaats vindt op de speelplaats, ze gebruiken spel niet als leermiddel. In Vlaanderen vinden de leerkrachten dat spel dient als een goed leermiddel.
Trefwoorden: play – preschool children – poverty – learning through play – development
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Thomassen, K., Doucé, C. (2017). Spelinventarisatie van vrij spel bij vierjarige kleuters in kleuterscholen – Vergelijkende studie tussen Ecuador, Gambia en Vlaanderen.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c86dfb7015c8731df7b1705.
|