About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,289 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
ETD
Title : ICT-integratie in de lessen economie. Handige tools voor leerkrachten en leerlingen
Author :
Surkijn, Davina
Abstract : “De leerlingen vonden het veel leuker om de theorie te leren aan de hand van jouw Prezi, dan deze gewoon te overlopen. Nu zagen ze tenminste voorbeelden op het scherm, zodat ze zich een beeld kunnen vormen van de tekst in het boek.” Dit was de reactie van een leerkracht na één van mijn stagelessen.
Ik moest de leerlingen een theoretisch stuk aanleren zonder afbeeldingen of voorbeelden, waardoor het voor sommige leerlingen misschien moeilijk te begrijpen zou zijn. Ik dacht ‘Ik zet deze saaie informatie in een Prezi, dit is leuker voor hen en voor mij’. Ik ging op zoek naar passende afbeeldingen en maakte met Prezi een verhaal van de theorie met afbeeldingen. Ik had gedacht dat dit er enkel voor zou zorgen dat de leerlingen het beter gingen begrijpen maar tijdens de les bleek dat de leerlingen ook veel meer aandacht schonken aan de uitleg die ik gaf.
Dit was het startschot van mijn bachelorproef. Mijn stagementor stelde mij voor om mijn bachelorproef te maken rond ICT in de lessen economie. Ik vond dit een heel leuk idee, want ik had gezien wat voor effect dit had op de leerlingen. Ik ben zelf ook zeer geïnteresseerd in ICT en al zijn mogelijkheden dus dit leek mij een heel boeiend onderwerp.
Natuurlijk was ik niet de enige met dit idee. Tijdens mijn onderzoek kwam ik verschillende bronnen tegen die al onderzocht hadden hoe je ICT kon integreren tijdens de les. Dankzij deze onderzoeken wist ik waarmee ik rekening moest houden en waar de knelpunten lagen. Hierop probeerde ik in te spelen met mijn bachelorproef. Toen moest ik op zoek gaan naar tools die leuk zijn én een meerwaarde hebben. Maar wat zorgt er nu voor dat een tool een meerwaarde heeft voor het onderwijs?
Nadat ik de meerwaarde onderzocht had, kon ik beginnen met de tools uit te werken. Elke tool heeft zijn eigen doel, voordelen en nadelen die ik telkens heb besproken in een didactische fiche. Een nieuwe tool is voor niemand gemakkelijk en daarom heb ik ook telkens de basishandelingen uitgelegd, zodat dit iets vlotter gaat. Maar met enkel uitleg over de tools weet je nog niet hoe je ze kan gebruiken in de lessen economie. Daarom heb ik telkens een praktijkvoorbeeld uitgewerkt en uitgetest in een klas.
Mijn bachelorproef gaat over ICT, dus vond ik het ook vanzelfsprekend om deze informatie om te zetten naar een website. Ik hoop dat mijn website vaak gedeeld zal worden en dat ik hierbij leerkrachten inspireer om zelf aan de slag te gaan met ICT in de les.
Publisher : Hogeschool PXL
Publication date : 2016
Full text :
File Size Type Checksum  
Appendices :
File Size Type Checksum  
Type : Afstudeerproject
Language :
Dutch
Rights : All rights reserved
Degree name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
Degree level : Bachelor
Discipline : Economie - Informatica
Grantor of degree : Hogeschool PXL
Department : PXL-Education
Awards :
Status : INIT
Persistent Identifier :
Created : 07/07/2016 15:04
Last modified : 04/09/2016 17:06
Collections :
Secundair onderwijs
2016
11302577
Views : 875
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer