Abstract : In onze samenleving wordt er voortdurend een beroep gedaan op onze lees- en schrijfvaardigheden. Indien dit voor jou allemaal vlot verloopt, sta je hier weinig bij stil. Maar dit is niet voor iedereen het geval. Mensen met dyslexie ondervinden hierbij moeilijkheden. Daarnaast is goed kunnen lezen en schrijven ook erg belangrijk voor een succesvolle schoolloopbaan.
Scholen moeten daarom streven naar een zorgbrede aanpak waarin alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het uitgangspunt van deze aanpak is een zorgcontinuüm dat een brede basiszorg voorop stelt waarna steeds gerichter bijkomende zorg geboden kan worden aan leerlingen met speciale noden, waaronder leerlingen met dyslexie. Dit continuüm dient als basis gebruikt te worden om als school een goed zorgbeleid uit te bouwen dat onderschreven wordt door alle leerkrachten in de school.
Ook binnen de school waar dit onderzoek werd gevoerd, wordt de onderwijspraktijk vormgegeven aan de hand van het zorgcontinuüm. Zo gelden er reeds een aantal maatregelen in de brede basiszorg en verhoogde zorg voor leerlingen met dyslexie. Maar desondanks de reeds bestaande maatregelen, merkt de school dat er tot op heden geen algemeen gedragen aanpak wordt gehanteerd binnen de school. Er is dus weinig uniformiteit op schoolniveau.
Het doel van dit onderzoek dan ook om in samenwerking met de desbetreffende school te evolueren naar een algemene structuur van maatregelen die als school kunnen worden aangeboden. Deze structuur dient een duidelijk kader te scheppen voor zowel leerlingen, ouders als leerkrachten. Op die manier wordt de zorg voor leerlingen op elkaar afgestemd en ontstaat continuïteit in zorg. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Dedroog, M. (2023). Evolueren naar een algemene structuur van dyslexie-maatregelen op schoolniveau.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf5f590188bf60f515004c.
|