Abstract : In de bachelorproef 'Op weg naar een structureel en planmatig leesbeleid’ staat deze onderzoeksvraag centraal: Hoe kan basisschool De Dommelbrug een leesbeleid opstellen, zodat ze de leesvaardigheid van haar leerlingen kan bevorderen? Uit het PIRLS-onderzoek (2016) blijkt dat de leesvaardigheid van leerlingen gestimuleerd kan worden aan de hand van het leesplezier. Ook kunnen we uit dit onderzoek concluderen dat er een structureel en planmatig leesbeleid opgesteld moet worden om het leesplezier bij de leerlingen positief te beïnvloeden.
Aan de hand van deze bevindingen was het mijn doel om een leidraad te ontwikkelen zodat scholen hiermee aan de slag kunnen gaan om een eigen leesbeleid op te stellen. Aan de hand van dit leesbeleid zouden de scholen de leesvaardigheid van de leerlingen kunnen bevorderen door middel van het leesplezier. Op basis van de literatuurstudie kan er geconcludeerd worden dat het opstellen van een leesbeleid een cyclisch proces is van scannen, plannen en uitvoeren. De onderdelen die tijdens dit proces doorlopen moeten worden zijn de volgende:
• De beginsituatie in kaart brengen,
• Visie formuleren,
• Doelen op korte en lange termijn op verschillende niveaus formuleren,
• Acties koppelen aan doelen,
• Acties monitoren en bijsturen.
Om de leidraad voor het opstellen van een leesbeleid concreet te maken wordt er in de literatuurstudie een overzicht gegeven van allerlei mogelijkheden om het leesplezier van de leerlingen te bevorderen. Enkele mogelijkheden die in dit hoofdstuk vermeld werden zijn: vakdidactische competenties van leraren versterken, de leesomgeving, praten over boeken en lezen, tijd vrijmaken om te lezen... |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Van Gerven, A. (2021). Op weg naar een structureel en planmatig leesbeleid.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a866d8218266b.
|