Abstract : Het onderwerp van deze bachelorproef is 'bewustwording van overconsumptie en
overproductie’. Ik stelde me de vraag hoe ik in de kleuterklas een bewustwording kan
creëren van overconsumptie en overproductie bij de oudste kleuters.
Overconsumptie en overproductie is een groot probleem. Daarom zijn overconsumptie en
overproductie enkele van de pijnpunten die aandacht dienen te krijgen om voor een
duurzamere maatschappij te gaan. Doordat producenten steeds antwoord willen geven op
de vraag van consumenten volgt er al snel overproductie. Overproductie heeft heel erg veel
negatieve gevolgen voor onze planeet: zo wordt de berg afval steeds groter, worden
chemische stoffen veelvuldig uitgestoten en blijven deze in de lucht hangen, grondstoffen
geraken op, ontstaat er watervervuiling door fabrieken, mensen, productie...
Het doel is om kleuters een juiste mentaliteit en juiste houding aan te leren rond
consuminderen en duurzaamheid. Ik wil hen bijbrengen om respectvol en bewust om te gaan
met de natuur en de maatschappij.
Eerst heb ikzelf verschillende bronnen gelezen en geraadpleegd. Zo kwam ik op het idee om
te werken volgens de vaardigheden van Educatie voor Duurzame Ontwikkeling (EDO). Door
systeemdenken, creatief denken, filosoferen en actiegericht werken leren we kleuters op een
andere manier kijken, denken en doen. Dit alles in het kader van een duurzamere wereld.
Uit het resultaat van de enquête die ik deed blijkt dat 90% van de kleuterleerkrachten dit
thema nog niet aanbood in de kleuterklas. Daarom heb ik als ontwerp een handleiding voor
kleuterleerkrachten gemaakt om hen te inspireren. In deze handleiding vinden de
kleuterleerkrachten theoretische achtergrond over het thema, concrete activiteiten waaraan
de vaardigheden van EDO gekoppeld zijn, tips, MOS-actiefiches, prentenboeken en
kaMOShibai. De Piraminder en de Ladder van Lansink worden gebruikt om dit alles te
visualiseren. Door de concrete activiteiten gaan de kleuters op een educatieve en speelse
manier om met begrippen gelinkt aan overconsumptie en overproductie.
Laat je inspireren door deze handleiding om samen met je kleuters de weg van
consuminderen in te slaan. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Creemers, J. (2022). Hoe kan ik in de kleuterklas, bij de oudste kleuters, een bewustwording creëren van overconsumptie en overproductie?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af899b5e1099.
|