About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Beter leren door bewegen. Literatuuronderzoek en concrete implementatie in het reguliere basisonderwijs
dc.creator : Evens, Ruth
Mullens, Mathijs
Tuinstra, Anouk
dc.subject :
dc.description.abstract : Promotor: Mevrouw Miet Berden Inleiding: Dit eindwerk is een literatuuronderzoek dat gekoppeld werd aan een praktische uitwerking. De probleemstelling luidt ‘beter leren door bewegen’. Dit werd omkaderd in de uitwerking van twee projecten, elk met een eigen doelgroep. Doel: Een voorstel tot implementatie van bewegingsgerichte activiteiten die een positief effect hebben op de cognitieve vaardigheden, welke rechtstreeks verband houden met schools leren. Materialen en Methode: Er werd gekozen voor kwalitatief onderzoek met een literatuurstudie en observatie als onderzoeksmethode. De projecten kunnen onderverdeeld worden in twee doelgroepen, namelijk leerlingen van het reguliere kleuteronderwijs en leerlingen van het reguliere lager onderwijs. De projecten kunnen elk op specifieke momenten doorheen een schooldag uitgevoerd worden. De speelleermaterialen kunnen lesvervangend aangeboden worden bij de kleuters en SMART START tijdens de lesovergangen bij lagere schoolkinderen. Resultaten en discussie: De projecten zijn louter op observaties gebaseerd. Hierdoor werden er nog geen objectieve resultaten weergegeven. Wel zijn er subjectieve bevindingen waargenomen. Om het effect objectief te onderzoeken is het aangeraden de projecten over een langere tijdspanne uit te voeren met een controlegroep. Conclusie: De observaties en interpretaties toonden aan dat de bewegingsgerichte activiteiten een positief effect hadden. Dit werd waargenomen bij zowel de volgehouden aandacht als de taakgerichtheid bij basisschoolkinderen. Gezien elk project nog in de opstartfase zit, is er nog geen mogelijkheid om een doorgronde conclusie te vormen. Verder onderzoek is noodzakelijk om objectieve resultaatgegevens weer te geven. Trefwoorden: leren, bewegen, kinderen, cognitie, ontwikkeling
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2014
dc.type : Afstudeerproject
dc.format :
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214dd81613014ddd4ec8100de0
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Professionele bachelor in de ergotherapie
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline :
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer