Abstract : De middeleeuwen is voor de leerlingen van het derde jaar secundair onderwijs verplichte leerstof binnen het vak geschiedenis. Helaas is deze tijdsperiode voor hen vaak een ver-van- mijn-bed-show. Handboeken maken gebruik van voorbeelden die vaak niet tastbaar genoeg zijn en bovendien geven films vaak een vertekend beeld.
Het belevingscentrum van de abdij biedt ons de mogelijkheid om de periode van ca. 500 tot 1500 dichter bij de leerlingen te brengen. Met dit eindwerk ben ik dan ook op zoek gegaan naar hoe ik de middeleeuwen aanschouwelijker kan maken voor een derde jaar secundair onderwijs ASO, met de abdij van Herkenrode als leeromgeving.
In de literatuurstudie ben ik opzoek gegaan naar de geschiedenis van de abdij. Hierbij hebben we ons vooral toegespitst op de middeleeuwen met hier en daar enkele verwijzingen naar latere tijdsperiodes.
In het praktisch gedeelte van mijn eindwerk wordt dit tijdvak aanschouwelijker gemaakt. Ik koos voor interactieve werkvormen nl. een leerlingenbundel of een detectivespel. Daarenboven wordt het cultureel erfgoed van onze streek nog eens extra in het licht gezet.
Laat u meeslepen in het boeiende verleden van onze streek. Zo kunnen we de geschiedenis van Herkenrode herbeleven... |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Dessard, L. (2015). De geschiedenis van Herkenrode herbeleven.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3276a6ea361b.
|