About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Van rumoer naar rust. Hoe kan je rustmomenten inbouwen in de klas?

2022
Lemmens, Caro
Educatieve bacheloropleiding voor lager onderwijs

Abstract :
Een kind moet geregeld kunnen herstellen van de prikkels die zich doorheen de dag
voordoen. In een goed pedagogisch klimaat moet een leerling de ruimte krijgen om zijn of
haar hoofd leeg te maken.

Mijn bachelorproef focust op het inbouwen van rustmomenten in de klas. Volgens de
vakliteratuur en de geraadpleegde experten kan dit veel positieve effecten met zich
meebrengen zoals een meer evenwichtige emotionele ontwikkeling van de kinderen en
betere cognitieve resultaten.

Ik maakte een 8 weken durend startprogramma met rustoefeningen op maat van jonge
kinderen. Deze oefeningen testte ik uit in het eerste leerjaar van basisschool Sint-Rita, in
Sint-Truiden. Het programma bouwt vanuit een gewennigsfase steeds meer op naar
oefeningen waarin ademhaling en visualisatie centraal staan.

Om meditatie een tastbare plek in de klas te geven, maakte ik een houten dagkalender met
meditatieoefeningen. Dit benadrukt sterk het dagelijkse aspect van de oefeningen en is naast
een teken van herkenbaarheid en structuur ook een fijne starter.
Door het dagelijks herhalen van de oefeningen konden de rustmomenten makkelijk
geïntegreerd worden in de praktijk.

Na verloop van tijd vragen de leerlingen zelf naar het rustmoment en kan voorzichtig worden
opgemerkt dat de geleerde technieken ook inzetbaar zijn bij conflictsituaties tussen de
leerlingen.

De externe partner zal vanaf schooljaar 2022-2023 zelfstandig met de output van mijn
bachelorproef aan de slag gaan. Jij ook?

Full text:
File Size Type Checksum  
LemmensCaro_bachelorproef.pdf 1 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 416 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Lemmens, C. (2022). Van rumoer naar rust. Hoe kan je rustmomenten inbouwen in de klas?. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af7e79b708e5.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer