Abstract : De leerlingen van basisschool de Trootrakkers vervelen zich op hun speelplaats, ondanks het mooie aanbod van duurzaam buitenspeelgoed en de kleurrijke markering op de speelplaats. Uit onderzoek van Onderwijs Vlaanderen omtrent welbevinden blijkt dat er slechts 34% van de leerlingen zich goed voelt op de speelplaats.
Wat is er aan de hand? Kunnen onze kinderen niet meer spontaan tot samenspel komen?
Op de speelplaats van de lagere school ontstaan er steeds meer conflicten tussen de leerlingen. Doordat deze conflicten niet opgelost geraken op de speelplaats, komen de leerlingen overprikkelend de klas binnen en gaat er effectieve lestijd verloren aan het oplossen van deze conflicten. Het is tijd voor verandering!
Samen met de zorgcoördinator van basisschool de Trootrakkers in Vliermaalroot, heb ik mijn steentje bijgedragen aan het creëren van een conflictloze speel- en leeromgeving. Dit hebben we gedaan door spelfiches te voorzien, zodat er een groter aanbod aan activiteiten en spellen was, die kinderen inspireren om met plezier samen te spelen.
We stimuleerden de leerlingen om zelf na te denken over de conflicten die zich voordeden op de speelplaats en erover te praten aan de hand van de conflicthanteringsmethode "peer-mediation". Deze methode had als focus dat de leerlingen, onder begeleiding van opgeleide bemiddelaars, zelf verantwoordelijk werden om conflicten op te lossen zonder tussenkomst van de leerkrachten. Hierdoor kwamen de leerlingen niet meer overprikkeld de klas binnen en voelden de leerlingen zich beter in hun vel.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Jacquemin, L. (2022). Een conflictloze speel- en leeromgeving: van droom tot realiteit!.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af8f6f1d1438.
|