Abstract : Op welke manieren kan je meer aandacht geven aan de (onderdrukte) gevoelens en emoties van adolescenten in de eerste graad op klasniveau? Dit eindwerk formuleert een antwoord op voorgaande onderzoeksvraag. Naar aanleiding van het verkennend onderzoek werd de bundel 'Verbinden om je weg te vinden’ verwezenlijkt. Een bundel die een antwoord biedt op de centrale onderzoeksvraag en op zijn beurt gehoor geeft aan de (onderdrukte) gevoelens en emoties van jongeren.
Allereerst zoomt men in op de cognitieve ontwikkeling van het puberbrein alsmede de sociaal-emotionele ontwikkeling om de adolescent van top tot teen te begrijpen. Hoe ontwikkelt het brein zich tijdens de adolescentie? Op welke manier denken adolescenten? Wat is het gevolg van deze hersenontwikkelingen voor het schools functioneren, de sociale en emotionele ontwikkeling en de leraar?
Daarna wordt het huidige methodeonderwijs onder de loep genomen. Het vernieuwend onderwijs krijgt een korte toelichting en verschillende methodescholen in België worden in de kijker gezet. Daarnaast komt het onderzoek van KU Leuven omtrent de vergelijking tussen methode- en traditionele scholen in het Vlaamse kleuter- en basisonderwijs ter sprake alsook de manier van werken aan de sociale en emotionele ontwikkeling binnen het methodeonderwijs.
Verder onderzocht men bestaande leeractiviteiten en didactische materialen om rond gevoelens en emoties op klas- en schoolniveau te werken. Op basis van opgedane kennis uit de literatuur en van resultaten uit de enquête ontstond de bundel 'Verbinden om je weg te vinden’ gelinkt aan enkele ontwerpeisen.
Deze allesomvattende bundel bestaat uit twaalf didactische werkvormen en materialen, gelinkt aan de dimensies van Positieve Gezondheid en de basisbehoefte 'verbondenheid’ uit het ABC-model van Maarten Vansteenkiste. De leeractiviteiten sluiten aan bij de (transversale) eindtermen voor de eerste graad A- en B-stroom van het secundair onderwijs. Het legt de focus op de sleutelcompetenties van lichamelijke en geestelijke gezondheid, Nederlands, sociaal-relationele competenties, burgerschap, leercompetenties en zelfbewustzijn. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Froklage, M. (2021). Sociale en emotionele ontwikkeling meer aandacht geven op school. Wat kunnen we leren van methodescholen? .
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a8acc13017a8ad455320329.
|