Abstract : Het komt in een les lichamelijke opvoeding vaak voor dat een klas verdeeld wordt in kleine groepjes om aan verschillende taken of opdrachten te werken. De leraar deelt de leerlingen in groepjes in. Hij of zij coördineert het plaatsen van het materiaal, formuleert de opdrachten en geeft een demo. Er gaat dus al veel tijd naar de instructies aan het begin van de les. Dit verkort de actieve leertijd van een les die vaak al maar vijftig minuten duurt. Tijdens het oefenen geeft de leraar feedback, moedigt de leerlingen aan, differentieert en helpt waar nodig. Dit noemen we een leraargestuurde aanpak. Wanneer we meer van deze taken aan de leerlingen geven en hun daarbij meer zelfstandigheid geven spreken we van een leerlinggestuurde aanpak. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van (digitale) kijkwijzers.
Een kijkwijzer is een digitale versie van de mondelinge instructie.
In deze kijkwijzers vind je instructies over de organisatie van je les. Er is duidelijk te zien welke materiaalopstellingen er nodig zijn om een oefening uit te voeren. Door naar de digitale kijkwijzers te kijken kunnen de leerlingen dit zelfstandig opbouwen. Voor de leerlingen die de oefeningen moeten uitvoeren zijn er filmpjes met bijhorende tips die zorgen voor een juiste uitvoering. Wanneer de leerlingen de oefening nog niet goed beheersen kunnen ze hulp vragen aan hun medeleerlingen. Hoe zij moeten helpen staat ook beschreven in de digitale kijkwijzers.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Aerts, L. (2018). Kijkwijzers digitaliseren in de lessen gymnastiek.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216440ce94016440f08cbc04dc.
|