Abstract : Genderbewust opvoeden betekent volgens RoSa Vzw (2022) dat er ruimte is voor verschil, maar men (h)erkent de impact van gender en vermijdt stereotypering. Het hoofddoel van genderbewust opvoeden is om geen onderscheid te maken tussen jonge kinderen op basis van hun geslacht. Genderstereotypen kunnen de mogelijkheden en verwachtingen van kleuters beïnvloeden en beperken. Daarom moeten we deze al van jongs af aan doorbreken (RoSa Vzw, 2019). Het is belangrijk om je leeromgeving genderbewust in te kleden en genderbewust te handelen als leerkracht. De centrale vraag in dit onderzoek is dan ook: 'Hoe kan je als leerkrachtvan de oudste kleuters de leeromgeving genderbewust maken zodat alle kleuterseen hoog welbevinden hebben?’ Om een antwoord te krijgen op deze onderzoeksvraag heb ik literatuur bestudeerd, interviews afgenomen van experts en enquêtes afgenomen van Nederlandse scholen en van mijn stageschool. De ontwerpen die hieruit voortvloeiden, zijn:
- Een brochure over gender
- Hoekeninvulling bestaande uit een materialenlijst en enkele hoekenfiches
- Het thema Moederdag op een genderbewuste manier uitgewerkt
Aan de hand van de verkregen informatie en de stappen doorheen het onderzoeksproces ben ik tot een gefundeerd antwoord gekomen op mijn onderzoeksvraag. Ik hoop met mijn bachelorproef kleuterleerkrachten te stimuleren om ook met gender aan de slag te gaan in de kleuterklas. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Loor, A. (2023). Hoe kan je de krachtige leeromgeving in een 2e kleuterklas genderbewust inkleden?.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be8bef0188be8d605d0092.
|