Abstract : Wat is de ideale kunstschool? Het antwoord op de vraag is niet van het grootste belang, het stellen van de vraag daarentegen wel. Wat is het doel van de kunstschool? Wat is het doel van de kunstdocent? Wat is het doel van de kunststudent? Of wat zou het moeten zijn?
In essentie is het heel eenvoudig: een goeie kunstschool is een vrijplaats; voor een vrijplaats is tijd essentieel; time is money; en er is geen money, althans niet daar waar het zou moeten zijn. De economie ligt aan de oorsprong van al het kwaad en al het leed – en alles is naar de kloten. We kunnen dit aanvaarden. We kunnen op zoek gaan naar halfvolle glazen in plaats van halflege en we kunnen tevreden zijn met wat we hebben. We kunnen de regels, begrenzingen en beperkingen gedicteerd door het neoliberale, kapitalistische vrije marktdenken, ons opgelegd voor ons 'eigen goed’, aanvaarden en er de waarde van appreciëren. We kunnen drinken van onze halfvolle glazen, die op een of andere bijzonder efficiënte manier altijd halfvol zullen zijn, en we hoeven nooit meer écht dorst te hebben. Gebaseerd op de huidige staat van het kunstonderwijs kunnen we stellen dat heel wat kunstscholen, -docenten en -studenten dit pad volgen, de een al meer dan de ander, de een al bewuster dan de ander.
In De Ideale Kunstschool? ga ik vooral op zoek naar vragen en hier en daar wat antwoorden, eventueel. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Hulsmans, M. (2018). De ideale school? (typoscript).
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216440ce940164413522002b70.
|