Abstract : Binnen elke organisatie wordt er dagelijks gecommuniceerd. Toch blijkt een goede interne communicatie niet zo eenvoudig en regelmatig loopt dit mis. Ook in scholen loopt dit vaak
moeilijk en ontstaan er communicatieproblemen. Dit komt de werking van de school niet ten goede. Een belangrijk aspect om goede interne communicatie te verwezenlijken is het beschikbaar stellen van interne informatie op een transparante, efficiënte en duidelijke manier. Binnen mijn actie-onderzoek ging ik op zoek naar suggesties om de toegankelijkheid van interne informatie van directie voor leerkrachten in het Virga Jessecollege te verbeteren. Via literatuurstudie, een medewerkers-enquête en diepte-interviews met directie en leerkrachten uit andere scholen kreeg ik voldoende informatie om 10 bruikbare en heldere tips op te stellen. Deze tips hebben voornamelijk betrekking op het gebruik van de communicatiekanalen Smartschool, Intradesk en de nieuwsbrief.
Mijn onderzoek kan een bijdrage leveren aan het blootleggen van de problemen enerzijds en het bundelen van mogelijkheden anderzijds. Ik koos ervoor een waaier op te stellen met deze 10 tips en ook ruimte te voorzien om bemerkingen toe te voegen. De waaier kan op die manier naast informatiedocument ook gezien worden als een werkinstrument. De 10 tips worden ook visueel voorgesteld op een poster.
De waaier met suggesties moet gezien worden als een eerste stap om het beschikbaar stellen van interne informatie vanuit de directie in het Virga Jessecollege te verbeteren. Nadien is het nodig om dit verder te optimaliseren en ook daadwerkelijk actie te ondernemen. Dit is belangrijk want goed geïnformeerde leerkrachten worden doorgaans gemotiveerde leerkrachten! |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Dries, M. (2023). Optimalisatie van de toegankelijkheid van interne informatie voor leerkrachten.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188beec150188bef0376e0189.
|