About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Der Antrieb. Een reflectief onderzoek naar de cirkelbeweging in en rond het creatieproces van kunst
dc.creator : Boelen, Linde
dc.subject :
dc.description.abstract : Deze scriptie is een onderzoek dat gestart is vanuit een persoonlijk onderzoek en is niet geheel toevallig een klein beetje absurd geworden. Dit is onderzoek naar eigen werk en zijn plaats in de hedendaagse kunstwereld. Mijn werken bezitten en zekere gelaagdheid en zijn licht absurd. Omdat deze werken vanuit een zeer persoonlijk basis starten is het moeilijk om vat te krijgen op de betekenis. Via de betekenissen die toeschouwers aan mijn werk geven en door mijn kunstwerken een eigen identiteit te geven probeer ik te bepalen wat voor een betekenis ikzelf aan mijn werk geef. Beweging is een zeer belangrijk begrip in mijn werk, net als bricolage en het evenwicht in een kunstwerk. Deze bricolage gebeurt meestal met voorwerpen en materialen die een betekenis voor mij hebben. De toeschouwers confronteren met kunstwerken die wel of net niet bekeken willen worden. Kunstwerken die interactief zijn en hierdoor zelfs in de weg hangen. Toeschouwers zijn enorm belangrijk in mijn kunstwerken, maar wat voor plek nemen mijn kunstwerken in voor de toeschouwers en de hedendaagse kunstwereld? Ik vergelijk mijn werk met de werken van onder andere Fischli and Weiss, Roman Signer en Anish Kapoor, om zo een beter beeld te kunnen vormen van mijn eigen plaats in de kunstwereld. Het hele proces dat een kunstwerk doorloopt, van idee tot eindresultaat neemt een belangrijke plaats in. Tijdens dit proces heb ik veel hulp van buitenaf, van specialisten of gewoon geïnteresseerden die hulp aanbieden. Op deze manier voltrekt er zich een cirkelbeweging rondom mijn werk. Die is zeer belangrijk voor de realisatie, de mentale beweging zorgt ervoor dat de fysieke beweging van mijn werk klopt. Door al die beweging heb ik ook geëxperimenteerd met kunstwerken die ik fysiek stopzet. Dit was een noodzakelijk iets om het belang van die bewegende kunstwerken te kunnen vatten. De materie klei functioneert voor mij als een herstart in die gigantische cirkelbeweging in het creatieproces van mijn werken. Hierdoor is ze erg belangrijk en kan ze niet ontbreken in het proces. Als kunstenaar moet ik mijzelf meer vragen stellen tijdens het proces, want ik doe te vaak zaken puur vanuit een buikgevoel. Dat is iets wat toeschouwers soms moeilijker kunnen begrijpen. Door het gebruik van hedendaagse materialen wil ik graag kunst toegankelijker maken voor de gewone mens, maar ik kom nu tot het besef dat dit net meer verwarring zaait. Want kunst maken met boormachines en nepleer kan in principe iedereen, of zo klinken de negatieve commentaren over mijn werk. Iedereen rondom mijn werk in beweging houden is belangrijk voor mij als kunstenaar.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2016
dc.type : Onderzoeksartikel
dc.format :
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c5aa288b1d5c
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Master of Arts in de beeldende kunsten
etd.degree.level : Master
etd.degree.discipline : Vrije kunsten: Keramiek
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer