About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Kansrijke handen. Hoe kan ik als leerkracht kleuteronderwijs een kansrijk klasklimaat creëren om het welbevinden van alle kleuters zo hoog mogelijk te krijgen?

2023
Claesen, Gitte
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Abstract :
Kansarmoede is een complex en diepgaand sociaal probleem dat wereldwijd veel aandacht krijgt. In het onderwijs wordt steeds meer nadruk gelegd op het verminderen van de kloof in onderwijskansen tussen kansarme en kansrijke kinderen. Het is essentieel om ervoor te zorgen dat alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, een gelijke kans krijgen om te gedijen in het onderwijs. Een cruciaal element bij het aanpakken van deze kloof is het creëren van een kansrijk klasklimaat. Daarom heb ik ook onderzoek gedaan naar het creëren van een kansrijk klasklimaat in de klas. Ik heb dan ook de volgende onderzoeksvraag opgesteld: "Hoe kan ik als leerkrachtkleuteronderwijs een kansrijk klasklimaat creëren om het welbevinden van alle kleuters zo hoog mogelijk te krijgen?"
Met deze bachelorproef wil ik niet alleen de aandacht vestigen op het belang van het welbevinden van kansarme kinderen, maar ook praktische aanbevelingen bieden aan leerkrachten en onderwijsinstellingen om een kansrijk klasklimaat te bevorderen voor iedereen in de klas. Het uiteindelijke doel is om kansarmoede in de klas aan te pakken en om bij te dragen aan het verminderen van de onderwijskloof en het bevorderen van gelijke kansen voor alle kinderen.
Ik heb dan ook onderzocht wat een kansrijk klasklimaat inhoudt en hoe het precies gecreëerd kan worden. Ik heb vijf pijlers opgesteld die centraal staan voor het ontwikkelen van een kansrijk klasklimaat. Dit heb ik gedaan door middel van een grondige analyse van de literatuur, observaties in de praktijk, lezingen, inspiratiedagen, enz.
De resultaten van mijn onderzoek tonen aan dat er een stijging was van het welbevinden in mijn stageklas door het toepassen en integreren van de vijf pijlers in mijn klaspraktijk.

Full text:
File Size Type Checksum  
Claesen_Gitte-Bachelorproef.pdf 1 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 239 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Claesen, G. (2023). Kansrijke handen. Hoe kan ik als leerkracht kleuteronderwijs een kansrijk klasklimaat creëren om het welbevinden van alle kleuters zo hoog mogelijk te krijgen?. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be82bb0188be83be8b001b.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer