About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Hoe zelfstandigheid en zelfsturing bij leerlingen uit OV2 verhogen aan de hand van een zelfevaluatiechecklist?

2023
Dikmen, Süeda
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs (verkort)

Abstract :
Er wordt gesproken over een "inclusieve maatschappij" waarbij elk lid zijn/haar eigen aandeel heeft. Om te kunnen participeren in de maatschappij zijn ook zelfstandigheid en zelfsturing van belang.
Binnen opleidingsvorm 2 (OV2) in de buitengewoon secundaire school (BUSO) De Wissel Genk is de ontwikkeling van zelfstandigheid en zelfsturing echter niet bij elke leerling even makkelijk.

Het doel van dit onderzoek is om na te gaan hoe een zelfevaluatiechecklist kan zorgen voor een bevordering van de zelfstandigheid en zelfregulatie bij deze leerlingen, specifiek gericht op het vak Beroepsgerichte vorming (BGV).

Er werd een literatuurstudie uitgevoerd waarbij onderzoek werd gedaan naar (het belang van) zelfstandigheid en bruikbare methodieken in functie van zelfstandigheid in het BUSO.

Daarnaast werden door middel van een bevraging bij de leerkrachten en mijn eigen stage-ervaringen de meest voorkomende problemen inzake zelfsturing en zelfstandigheid bij deze leerlingen in kaart gebracht.
Uit deze resultaten bleek dat leerlingen onder andere problemen ondervinden op vlak van planning en organisatie, probleemoplossend denken, taakinitiatie, enzovoort.

Op basis van dit vooronderzoek en de resultaten werd vervolgens het eindproduct uitgewerkt. Dit eindproduct diende te voldoen aan een aantal vereisten waaronder het gebruik van pictogrammen en een duidelijke lay-out.
Het uiteindelijk product is een uitgewerkte zelfevaluatiechecklist die bijdraagt tot een verhoging van zelfstandigheid en zelfsturing bij de leerlingen uit OV2.

Hoewel verder onderzoek steeds aangewezen is, kan er geconcludeerd worden dat deze zelfevaluatiechecklist een bruikbaar middel is om in te zetten op zelfsturing en zelfstandigheid bij de leerlingen OV2 in het BUSO.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 181 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Dikmen, S. (2023). Hoe zelfstandigheid en zelfsturing bij leerlingen uit OV2 verhogen aan de hand van een zelfevaluatiechecklist?. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be86ef0188be8a80160161.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer