Abstract : Het onderwijs is constant in verandering. Ook het digitale is niet meer weg te denken
uit de dagelijkse onderwijspraktijk. Beeldmateriaal kan een heel krachtig leermiddel
zijn.
In dit actie-onderzoek ben ik op zoek gegaan naar mogelijkheden om digitaal
beeldmateriaal te ontwikkelen en in te zetten om leerlingen van de derde graad
Verzorging te ondersteunen. Het is voor leerlingen niet altijd evident om het geleerde
in de klas om te zetten naar effectieve handelingen in het werkveld.
Dit actie-onderzoek heeft mij heel wat extra interessante inzichten gegeven. Door de
rechtstreekse betrokkenen, leerlingen en leraren, actief te laten deelnemen via
vragenlijsten kon ik hun wensen in kaart brengen. Beide partijen hebben hun noden
duidelijk gemaakt en in grote lijnen waren deze gelijklopend. Zo blijkt dat er een
sterke nood is aan beeldmateriaal van praktijkhandelingen.
Daar heb ik zoveel mogelijk op ingespeeld en een product gecreëerd waarbij er
effectief een ondersteuning ervaren werd. Ik ging buiten mijn comfortzone en veld
van expertise om dit vorm te geven.
Het resultaat zijn kennisclips met QR-code, die via Smartschool beschikbaar zijn en
waarvan al zorgfiches bestaan, aan de hand van een QR-code. Op die manier kom ik
tegemoet aan de wensen van leraren en leerlingen. Bijkomend een stagefiche in de
stagemap waar de QR-codes in één oogopslag beschikbaar zijn. Een work in
progress, een basis om op verder te bouwen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Hermans, T. (2023). De kracht van beelden: Het belang van visuele ondersteuning in het lesgeven.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf049c0188bf0868890030.
|