Abstract : Een geraamte is gevonden in de abdij van Herkenrode. Was hier sprake van moord? En zo ja, wie was het slachtoffer? Hoe kwam hij (of zij!) om het leven? Wie had het op hem of haar gemunt en waarom? Hoofdschout Wanne Van Grevenbroek onderzoekt de zaak. Maar de abdij is groot en de bewoners zijn niet erg spraakzaam. Daarom heeft hij hulp nodig. Hij lokt jullie leerlingen naar de abdij onder het voorwendsel van een spelletjesmiddag. En inderdaad, de leerlingen worden verwelkomd met een kwartetspel en een bordspel. Ze leren middeleeuwse begrippen kennen en leven zich in in de middeleeuwse standenmaatschappij. Maar daarna komt Wanne’s brief toe. Een verzegeld perkament waarin hij de leerlingen verzoekt hem te helpen. Ze hoeven niet in het wilde weg te zoeken, Wanne heeft namelijk een lijst met instructies: vragen die hem belangrijk lijken om de zaak te kunnen oplossen. Omdat kleine groepjes pelgrims minder opvallend zijn en veel tegelijk kunnen onderzoeken, vraagt hij de leerlingen zich in zes groepjes te verdelen. Zo kan elk groepje met een instructiebundel aan de slag. Wanne laat hen verschillende aspecten van het leven in de abdij doorzoeken. Aan welke geloofsregels hield men zich? Wat mochten de zusters eten en waar kwam dat eten vandaan? Wie had het voor het zeggen? En waarom herbergde de abdij tientallen schedels, verpakt in kostbare stoffen? Allemaal vragen die mogelijk een nieuw licht kunnen werpen op de zaak.
Zullen de leerlingen de cruciale info vinden die zal leiden tot de oplossing van het mysterie? |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Stojkoski, N. (2015). Herkenrode onder de loep. Middeleeuws moordspel in de abdij van Herkenrode.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c3276acd13629.
|