Abstract : Tijdens mijn stagelessen, ben ik tot de veronderstelling gekomen dat er leerlingen in mijn
klasgroep zitten die meer ondersteuning nodig hebben dan andere leerlingen. Waardoor de
andere leerlingen niet de begeleiding en de aandacht krijgen die ze verdienen.
Deze leerlingen lijden aan de leerstoornis ADHD en ASS. Door deze leerstoornis hebben zij
een gebrek aan concentratie en is het moeilijk voor hen om het gemeenschapsonderwijs te
volgen. Door de invoering van het M-decreet maken deze leerlingen deel uit van het
gemeenschapsonderwijs. Wij als leerkracht, moeten redelijke aanpassingen op maat
voorzien voor leerlingen met een leerstoornis.
Mijn doel voor het onderzoek is het mij als leerkracht zijnde gemakkelijker te maken om deze
leerlingen praktische vaardigheden van de studierichting Haarzorg aan te leren. Ook vind ik
het belangrijk dat de andere leerlingen uit de klasgroep de begeleiding en de aandacht
krijgen die ze verdienen.
Voor de aanpak heb ik meerdere collega’s bevraagd en een observatie gedaan in het
buitengewoon onderwijs.
Voor het ontwerp heb ik gekozen om een stappenplan te realiseren die de leerlingen
zelfstandig kunnen raadplegen tijdens de praktijklessen. Om het stappenplan te
ondersteunen ontwerp ik nog twee legenda’s. Om het ontwerp te realiseren heb ik een
account aangevraagd bij Pivot Point Lab.
Na een introductie door eigenares, Peggy Passage op het leerplatform van Pivot Point Lab.
Ben ik tot een andere conclusie gekomen dan die ik eerst voor ogen had.
Ik wens u veel leesplezier. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Marks, N. (2023). ADHD en ASS in de klas: leerlingen leren praktische vaardigheden van de studierichting Haarzorg.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be8bef0188be8d90af00c6.
|