Abstract : In dit actie-onderzoek bekijk ik de emotionele ontwikkeling bij leerlingen met autisme in een
OV4-school. Waar we vaak zien dat deze leerlingen sterke cognitieve mogelijkheden hebben,
merken we op dat ze vaak op sociaal en emotioneel vlak in een ander tempo ontwikkelen. Er
zijn leerlingen die in tijden van stress gedrag stellen dat niet overeenkomt met hun huidige
kalenderleeftijd (bv. wenen, agressie, blokkeren, …). Voor leerkrachten kan dit een zoektocht
zijn om hiermee om te gaan tijdens hun les.
Om de leerkrachten een houvast te geven en na te kunnen denken wat ze zowel preventief
als op het moment zelf kunnen doen, heb ik een procedure en bijhorend draaiboek opgesteld
om zicht te krijgen op de emotionele ontwikkeling van een specifieke leerling in tijden van
stress. Verder in het draaiboek wordt er ook bekeken wat dit dan precies wil zeggen naar
concrete aanpak voor deze specifieke leerling. Dit zijn vaak kleine dingen die de leerkracht
kan doen of zeggen, dat veel verschil kunnen maken. Dit zorgt er dan weer voor dat de leerling
ook cognitief terug open kan staan om leerstof op te nemen in de klas. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Maurissen, L. (2023). Emotionele ontwikkeling bij leerlingen met autisme.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf049c0188bf085d3f0022.
|