About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Emotionele ontwikkeling bij leerlingen met autisme

2023
Maurissen, Laura
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs (verkort)

Abstract :
In dit actie-onderzoek bekijk ik de emotionele ontwikkeling bij leerlingen met autisme in een
OV4-school. Waar we vaak zien dat deze leerlingen sterke cognitieve mogelijkheden hebben,
merken we op dat ze vaak op sociaal en emotioneel vlak in een ander tempo ontwikkelen. Er
zijn leerlingen die in tijden van stress gedrag stellen dat niet overeenkomt met hun huidige
kalenderleeftijd (bv. wenen, agressie, blokkeren, …). Voor leerkrachten kan dit een zoektocht
zijn om hiermee om te gaan tijdens hun les.
Om de leerkrachten een houvast te geven en na te kunnen denken wat ze zowel preventief
als op het moment zelf kunnen doen, heb ik een procedure en bijhorend draaiboek opgesteld
om zicht te krijgen op de emotionele ontwikkeling van een specifieke leerling in tijden van
stress. Verder in het draaiboek wordt er ook bekeken wat dit dan precies wil zeggen naar
concrete aanpak voor deze specifieke leerling. Dit zijn vaak kleine dingen die de leerkracht
kan doen of zeggen, dat veel verschil kunnen maken. Dit zorgt er dan weer voor dat de leerling
ook cognitief terug open kan staan om leerstof op te nemen in de klas.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 194 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Maurissen, L. (2023). Emotionele ontwikkeling bij leerlingen met autisme. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf049c0188bf085d3f0022.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer