Abstract : In een steeds veranderende en meer diverse samenleving, zien we de groei van het aantal anderstalige leerlingen in het onderwijs steeds meer toenemen. In het BuSO, meer bepaald BuSO De Wissel te Genk, merken we dat deze leerlingen vaak met amper tot geen kennis van het Nederlands opstarten in de school. Deze leerlingen ondervinden in de schoolse omgeving moeilijkheden bij het begrijpen en het gebruiken van de schoolse taal.
Bijgevolg staan leerkrachten voor de uitdaging om effectieve leermiddelen te ontwikkelen voor anderstalige leerlingen.
Dit actie-onderzoek richt zich tot de onderzoeksvraag 'Hoe kan ervoor gezorgd worden dat anderstalige leerlingen die binnenstromen in OV2 zo goed mogelijk de specifieke vaktaal, nodig binnen de vakken van OV2, kunnen verwerven?’.
Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden, werd eerst en vooral een methode vastgelegd en het theoretisch kader rond de problematiek verkend. Vervolgens werd, met hulp van de betrokken leerkrachten, een woordenlijst samengesteld met de belangrijkste vaktaal en werd op basis hiervan het product samengesteld.
Dit product is een functioneel beeldwoordenboek, gericht op anderstalige leerlingen binnen opleidingsvorm 2 (OV2), dat een visueel overzicht biedt van de belangrijkste vaktaal binnen de vakken van OV2.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Taminau, J. (2023). Een functioneel beeldwoordenboek voor anderstalige leerlingen in OV2.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf46290188bf4a058d009d.
|