About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,289 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Kind in beweging: een vergelijkende studie naar bewegen van 5-jarige kleuters in BelgiŽ, Ecuador en Gambia

2017
Van Wesemael, Sofie
Jeunen, Emma
Professionele bachelor in de ergotherapie

Abstract :
Inleiding: Fysieke activiteit heeft een grote invloed op de ontwikkeling van het kind. Hoewel er vele studies zijn die de nefaste gevolgen bij te weinig beweging aantonen, wordt het belang hiervan nog steeds onderschat. Dit zowel in thuis- als in schoolsituatie.

Doel: Dit project beoogt het belang van fysieke activiteit bij kleuters in kaart te brengen. Daarnaast wordt een klein onderzoek uitgevoerd waarin de fysieke activiteit van 5-jarigen uit BelgiŽ, Ecuador en Gambia met elkaar vergeleken wordt.

Methode: Dit onderzoek bestaat uit een literatuurstudie en uit een vergelijkend onderzoek. Voor de vergelijkende studie wordt er geobserveerd in het klasgebeuren, worden er interviews afgenomen bij ouders en krijgen tien vijfjarigen gedurende 24 uur een stappenteller om. Deze dataverzameling gebeurt in BelgiŽ, Ecuador en Gambia.

Resultaten: Uit de literatuurstudie blijkt dat beweging uiterst belangrijk is op vele vlakken van de ontwikkeling van het kind. Het praktisch onderzoek toont aan dat vijfjarigen in Gambia gemiddeld 30% meer stappen zetten dan in Ecuador en BelgiŽ. Uit de observaties wordt geconcludeerd dat 'fijnmotorische activiteitení de belangrijkste zijn in het klasgebeuren, daaropvolgend 'vrije tijdí, daarna 'grofmotorische activiteitení en 'ADLí als minst belangrijke activiteit. Uit de interviews is gebleken dat na school de Ecuadoriaanse kinderen de meeste grofmotorische activiteiten uitvoeren, en Gambiaanse kinderen de meeste fijnmotorische activiteiten.

Conclusie: Fysieke activiteit is zeer belangrijk voor de gehele ontwikkeling van het kind. Er moet meer fysieke activiteit geÔmplementeerd worden, zowel in school- als in thuissituatie. Het Belgische onderwijs hanteert de meest gevarieerde en kwalitatieve activiteiten binnen het klasgebeuren.


Trefwoorden: Bewegen, ontwikkeling kind, fysieke activiteit, intercultureel, kleuters, onderwijs






Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 523 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Van Wesemael, S., Jeunen, E. (2017). Kind in beweging: een vergelijkende studie naar bewegen van 5-jarige kleuters in BelgiŽ, Ecuador en Gambia. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8215c877ae7015c87a20a1c0719.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer