About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Communicatie over je identiteit als LGBT+ leerkracht

2021
Jouhannet, Maxime
Educatieve bacheloropleiding voor secundair onderwijs

Abstract :
"Wat als een leerling me confronteert met mijn LGBT+ identiteit? Vertel ik het tegen collega’s? Of houd ik het beter geheim?" Door het lezen van deze bachelorproef zal u inzicht verwerven in de situatie van LGBT+ leerkrachten in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Daarbij komen ook de mogelijke communicatiestrategieën en de geschiktheid ervan aan bod. Belangrijk hierbij zijn de factoren die de reacties van zowel collega’s als leerlingen beïnvloeden wanneer een LGBT+ leerkracht zichzelf out op school. Vervolgens komen de voordelen van een open communicatie rond genderidentiteit en/of seksuele diversiteit aan bod. Ook vindt u terug hoe er best gereageerd wordt op negatieve reacties en wanneer men communicatie over het onderwerp toch beter vermijdt. Als extraatje wordt 'de genderkoek’, een populair onderwijsmateriaal in verband met gender en seksuele diversiteit, uitgelegd en geanalyseerd. Het onderzoek is gebaseerd op literatuurstudie en twee uitgebreide enquêtes waarin zowel het onderwijspersoneel als de leerlingen bevraagd werden.

Het onderzoek heeft als doel LGBT+ leerkrachten te voorzien van duidelijke handvaten om een efficiënte communicatie over hun (trans)genderidentiteit en/of seksuele geaardheid toe te passen. Deze handvaten zullen bestaan uit verschillende onderdelen:
- een vernieuwde genderkoek, waarbij ook andere aspecten van de identiteit aan bod komen;
- een lessenreeks die ingezet kan worden wanneer de kennis over het onderwerp beperkt is;
- flowcharts en bijkomende tips voor LGBT+ leraren en collega’s;
- de (voorlopig fictieve) vzw 'OUT&TEACH’ die zich tot belangeloos doel stelt leerkrachten en collega’s van leerkrachten, die al dan niet tot de LGBT+ gemeenschap behoren, te informeren over LGBT+ gerelateerde zaken en hen te verenigen om een ondersteunend netwerk te kunnen vormen.

Het resultaat van deze bachelorproef zal niet alleen mijzelf, maar ook andere LGBT+ leerkrachten helpen om meer zelfzeker en authentiek voor de klas te staan, met alle voordelen die daaraan gekoppeld zijn. Ook kan het het inlevingsvermogen van collega’s vergroten.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 713 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Jouhannet, M. (2021). Communicatie over je identiteit als LGBT+ leerkracht. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8217a85edf6017a86226aef06d2.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer