Abstract : Ik heb de kans gekregen om mijn stage te mogen doen in de stedelijke bouwvakschool te Dilsen.
Deze school is bedoeld voor leerlingen van het buitengewoon onderwijs OV 3 Type basisaanbod 1,3,9.
Tijdens mijn observatiestage viel het me op dat er bij bepaalde leerlingen weinig tot geen motivatie was tijdens de praktijklessen. Dit was een zeer verassende vaststelling omdat je zou verwachten dat leerlingen die een richting kiezen ook interesse hebben in hun praktijkhoofdvak.
Daarnaast was het ook opvallend dat leerlingen met een hoge motivatie hun werkstukken tegen een opmerkelijk hoog tempo konden afwerken.
Vandaar ontstond de nood om te achterhalen welke factoren enigszins invloed kunnen hebben op de motivatie van deze leerlingen m.a.w. kan de motivatie bij de minder gemotiveerde leerlingen verhoogd worden en hoe?
Na enkele observaties, gesprekken met verschillende vakleerkrachten en leerlingen, kwam ik tot het besluit dat differentiatie oefeningen binnen het praktijkvak bouw mogelijk een mooie meerwaarde zouden kunnen zijn om de motivatie van de leerlingen te verhogen.
Hiervoor heb ik enkele stappenplannen ontworpen van oefeningen die je in de bouwsector zeker kan toepassen in het werkveld.
Stappenplan 1 gaat over een Koppeling herstellen van een tuinslang
Stappenplan 2: gaat over het uitvoeren van vloerwerken
En bij Stappenplan 3 leren we de leerlingen hoe ze een stroomkabel kunnen herstellen.
Ik wil de leerlingen ook metacognitie meegeven en zo duidelijk maken dat je als metselaar meer moet kunnen dan enkel muurtjes metselen.
Ik heb mijn prototype uitgewerkt en "testte" dit tijdens de praktijklessen, ik ging daarvoor op zoek naar theoretische onderbouwingen.
Het was vrijwel meteen duidelijk dat door de differentieoefeningen de motivatie van de leerlingen toenam. Leerlingen gaven aan dat ze de lessen boeiend vonden; stelden goeie vragen; probeerden mekaar te helpen en te motiveren. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Schonkeren, M. (2023). Differentiatiebundel praktijk.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf46290188bf49f489008f.
|