About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Differentiatiebundel praktijk

2023
Schonkeren, Michiel
Educatieve graduaatsopleiding voor secundair onderwijs

Abstract :
Ik heb de kans gekregen om mijn stage te mogen doen in de stedelijke bouwvakschool te Dilsen.
Deze school is bedoeld voor leerlingen van het buitengewoon onderwijs OV 3 Type basisaanbod 1,3,9.
Tijdens mijn observatiestage viel het me op dat er bij bepaalde leerlingen weinig tot geen motivatie was tijdens de praktijklessen. Dit was een zeer verassende vaststelling omdat je zou verwachten dat leerlingen die een richting kiezen ook interesse hebben in hun praktijkhoofdvak.
Daarnaast was het ook opvallend dat leerlingen met een hoge motivatie hun werkstukken tegen een opmerkelijk hoog tempo konden afwerken.
Vandaar ontstond de nood om te achterhalen welke factoren enigszins invloed kunnen hebben op de motivatie van deze leerlingen m.a.w. kan de motivatie bij de minder gemotiveerde leerlingen verhoogd worden en hoe?
Na enkele observaties, gesprekken met verschillende vakleerkrachten en leerlingen, kwam ik tot het besluit dat differentiatie oefeningen binnen het praktijkvak bouw mogelijk een mooie meerwaarde zouden kunnen zijn om de motivatie van de leerlingen te verhogen.
Hiervoor heb ik enkele stappenplannen ontworpen van oefeningen die je in de bouwsector zeker kan toepassen in het werkveld.
Stappenplan 1 gaat over een Koppeling herstellen van een tuinslang
Stappenplan 2: gaat over het uitvoeren van vloerwerken
En bij Stappenplan 3 leren we de leerlingen hoe ze een stroomkabel kunnen herstellen.
Ik wil de leerlingen ook metacognitie meegeven en zo duidelijk maken dat je als metselaar meer moet kunnen dan enkel muurtjes metselen.
Ik heb mijn prototype uitgewerkt en "testte" dit tijdens de praktijklessen, ik ging daarvoor op zoek naar theoretische onderbouwingen.
Het was vrijwel meteen duidelijk dat door de differentieoefeningen de motivatie van de leerlingen toenam. Leerlingen gaven aan dat ze de lessen boeiend vonden; stelden goeie vragen; probeerden mekaar te helpen en te motiveren.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 202 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Schonkeren, M. (2023). Differentiatiebundel praktijk. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf46290188bf49f489008f.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer