Abstract : In het theoretische gedeelte van de bachelorproef staat de werking van de dienst tijdsbesteding centraal. De dienst ondersteunt jongeren, die verblijven binnen Pieter Simenon, in hun schooltraject. School is van belang voor de toekomst van de jongeren (in functie van autonoom wonen). Bij moeilijkheden gaat de dienst een bemiddelingsgesprek op school organiseren om de structuur in het leven van de jongere te behouden. Het theoretisch gedeelte zal zich toespitsen op deze belangrijke kerntaak.
Binnen het praktisch gedeelte werd er gekozen voor kwalitatief onderzoek aan de hand van diepte-interviews. Er werd, bij zes voltijdse en drie deeltijdse scholen, gepeild naar de meerwaarde van de dienst tijdsbesteding als bemiddelaar binnen het secundair onderwijs.
Door deze resultaten kwam ik tot de conclusie dat de dienst enerzijds een grote meerwaarde heeft, zoals aanvullend werken. Ze kunnen aangeven wat de jongere nodig heeft, hoe hij functioneert, … Hierdoor krijgt de school een breder zicht op de situatie. Anderzijds heeft de dienst ook verbeterpunten zoals de onbekendheid bij scholen. Scholen geven aan dat ze niet weten wat bemiddeling bij de dienst precies inhoudt. Voor de begeleiders zelf is er ook geen duidelijk kader. Vanuit de resultaten werden er aanbevelingen geformuleerd zoals het organiseren van een kennismakingsgesprek bij elk nieuw traject. De bachelorproef geeft een aanzet tot het vormen van een algemeen kader rond bemiddeling binnen de dienst. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Claes, L. (2016). De dienst tijdbesteding als bemiddelaar binnen het secundair onderwijs.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Social Work.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82155c572e50155c574018b00d1.
|