About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Leren in en over de natuur. Ervaringsgericht en laagdrempelig voor de kleuterleerkracht

2023
Steukers, Stien
Educatieve bacheloropleiding voor kleuteronderwijs

Abstract :
Het doel van mijn onderzoek was om een methodiek te ontwikkelen waarbij we op een
laagdrempelige manier, door de ogen van de kinderen, naar de omgeving kunnen kijken en
kansen kunnen grijpen om te leren in en over de natuur.
Met een bevraging onderzocht ik de drempels die kleuterleerkrachten ervaren om met
kleuters naar buiten te gaan. Ik kan concluderen dat kleuterleerkrachten vooral praktische,
maar ook didactische drempels ervaren.
Ik zocht in literatuur naar handvaten die kleuterleerkrachten nodig hebben om
met kinderen naar buiten te gaan en door de ogen van kinderen te kijken. Dit zonder de
drempels uit het oog te verliezen. Wanneer we naar buitengaan met kinderen, is het
belangrijk dat dit veilig verloopt. Dankzij goede afspraken is dit mogelijk. Voor
deze afspraken inspireerde ik mij op die van bosjuf, Gertie Bosmans.
Respect hebben en zorgen voor de natuur vertrekt vanuit verwondering. Om te weten te
komen wat kinderen verwondert, moeten we door hun ogen kijken. Met de werkvorm "Ik
neem een foto" van Slaets en Stroobants, tonen kinderen met een zelfgemaakte foto wat hun
interesse of aandacht wekt.
Tenslotte vond ik in de Basis een overzicht van alle subthema’s en hun inhouden die onder
het thema natuur vallen. Samen met de doelen en leerlijnen van ZILL gaf dit mij een
antwoordt op de vraag: "Hoe zetten we in op het leren over de natuur?" .
Concreet bestaat mijn methode uit drie onderdelen; een wandeling: waarvoor ik een rugzak,
afsprakenblad en tochtenrad ontwikkelden. Een gesprek waarin we brainstormen over
de onderwerpen en het selecteren van het onderwerp voor de vervolgactiviteit. Als
inspiratiebron tijdens het brainstormen ontwierp ik een natuurkaart. Het derde en laatste
onderdeel is de vervolgactiviteit, deze activiteit dient de leerkracht zelf uit te werken. Om
de leerkrachten tijdens de voorbereidingen te ondersteunen ontwierp ik een natuurkaart
voor leerkrachten met een link naar de leerlijnen van ZILL.
Ik kan met trots meedelen uit naam van mezelf en mijn mentor dat deze manier van werken
laagdrempelig en ervaringsgericht is.

Full text:
Full text not available

Dit eindwerk werd 200 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Steukers, S. (2023). Leren in en over de natuur. Ervaringsgericht en laagdrempelig voor de kleuterleerkracht. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188becded0188bed1bab8021b.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer