Abstract : Vanuit de opleiding verkorte educatieve bachelor secundair onderwijs, krijgen we de kans om een actie onderzoek te maken rond een bepaald thema/probleem. Dit wordt in samenspraak met u partnerschool gekozen. Zowel de partnerschool als de promotor van de PXL geven ons ondersteuning en begeleiding hierin.
In samenspraak met de partnerschool heb ik het thema faalangst gekozen.
De school wenst niet enkel de leerlingen op een goede manier te ondersteunen en begeleiden, maar ook leerkrachten alert te maken op dit toch wel toenemende fenomeen.
Van hieruit is dit mijn onderzoeksvraag 'Met welke tool kunnen startende leerkrachten/zij-instromers bijkomend ondersteund worden in het omgaan met faalangst, specifiek voor leerlingen in de 3de graad A-finaliteit?’ gegroeid.
Ze willen aan de hand van een bepaalde tool leerkrachten sensibiliseren, kennis aanreiken en eventueel ondersteunen. Dit om op een zekere hoogte leerlingen te kunnen begeleiden, zowel individueel als op klasniveau.
De leerkracht staat dichtbij de leerling en kan op zijn beurt via kleine tips of andere elementen een grote meerwaarde zijn voor de leerling in de strijd tegen deze faalangst. Daarom wil ik via de leidraad een handvat aanreiken, zodat ze hier een ondersteuningspunt in kunnen vinden.
Aan de hand van mijn onderzoek vond mijn partnerschool de leidraad niet enkel nuttig voor de startende leerkracht maar zeker voor iedere leerkracht. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Vranken, C. (2023). Faalangst: leidraad voor 'startende’ leerkrachten.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf35570188bf37a162005a.
|