Abstract : Mijn graduaatsproef heeft als thema 'motiveren’.
Waarom ik hiervoor gekozen heb ligt voor de hand. Als beginnend leerkracht stond ik namelijk voor het eerst voor een klas leerlingen in het buitengewoon secundair onderwijs in de opleidingsvorm 3. Al snel bleek dat het niet gemakkelijk was om alle leerlingen mee te laten werken tijdens de praktijkvakken.
Ik ben gestart met de vakliteratuur, maar studies over motivatie bij leerlingen met leer-, gedrags- en emotionele moeilijkheden zijn beperkt. Doch suggereren de beperkte studies dat het aanmoedigen van een autonome motivatie ook bij deze kinderen behulpzaam zijn om meer groei, aanpassing en betere prestaties te verkrijgen.
De zelfdeterminatietheorie is een sterk ondersteunende motivatietheorie over het globaal menselijk functioneren.
In de ontwikkelingsdoelen en opleidingsprofielen van het BuSO komt deze zelfdeterminatietheorie terug. Daar spreekt men over het belang van: zelfwaardering, attributie, motivatie en zelfcontrole.
Vervolgens heb ik een bevraging bij de vakleerkrachten afgenomen over hun bevindingen en informele gesprekken met zowel leerkrachten als leerlingbegeleiding gehad.
Van mijn leerlingen heb ik een vragenlijst afgenomen over de verschillende soorten motivatie.
De bijscholing 'Omgaan met type 3 leerlingen’ heeft mij inzichten bijgebracht in de problematiek van mijn leerlingen en hoe ik hier het best mee om ga.
Dit vooronderzoek heeft geresulteerd in een handleiding. Deze handleiding heb ik beschikbaar gezet op Smartschool. Zo kan een beginnend leerkracht vrij de handleiding raadplegen en aan de slag gaan met deze tips, alsook de andere leerkrachten om zo hun kennis op te frissen.
Feedback of aanvullingen over dit thema kunnen zo gemakkelijk gedeeld worden onder de leerkrachten. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Martini, P. (2023). Motivatie als powerfood voor kwaliteitsvol onderwijs.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bee6a60188bee79f3a0006.
|