Abstract : Doorheen de jaren is de motivatie voor het vak Frans bij de leerlingen enorm verminderd. De reden hiervan is het feit dat de taal zijn populariteit is kwijtgeraakt. Het sluit niet meer aan bij hun interesseveld.
Om de betrokkenheid tijdens de Franse lessen te verhogen, moet je hen motiveren. Motivatie kan onderverdeeld worden in drie groepen: autonome motivatie, gecontroleerde motivatie en amotivatie. Je bent autonoom gemotiveerd wanneer je iets doet uit interesse, terwijl bij gecontroleerde motivatie sta je onder interne of externe druk, dit wordt ook wel intrinsieke of extrinsieke motivatie genoemd. Amotivatie is wanneer je geen aansluiting vindt met eigen interesses.
Uit onderzoek blijkt dat de leerkracht een invloed heeft op de motivatie van leerlingen. De mate waarin dit gebeurt, bepaalt de leerling zelf.
De vakleerkrachten Frans van het Inspirocollege ervaren deze negatieve tendens. Ze zijn bezig geweest om de lessen meer te laten aansluiten bij de leefwereld van jongeren. Ze maken eveneens gebruik van activerende werkvormen. Dit zorgt voor een motivatieverhoging bij leerlingen voor Frans.
Door middel van opzoekwerk, bijscholing en rondvraag worden in dit actie-onderzoek drie minder bekende activerende werkvormen toegelicht. Het gaat om de volgende werkvormen; Blooket, Escape the Classroom en portfoliowerking.
Om deze nieuwe leermiddelen bij vakleerkrachten Frans voor te stellen, is er gekozen om een podcast te maken. Hierin wordt ook de huidige situatie bij de jongeren geschetst. Er wordt benadrukt dat de leerkracht een impact heeft op de motivatie van jongeren. Dit helpt jou als leerkracht om de motivatie bij leerlingen te verhogen. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Russi, T. (2023). Verhoog de motivatie in jouw les Frans!.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf35570188bf3744430006.
|