Abstract : Vanaf 2019 werden de eindtermen en ontwikkelingsdoelen voor het secundair onderwijs stapsgewijs vervangen door zestien sleutelcompetenties, die nieuwe accenten leggen in het curriculum. Binnen deze hervormingen wordt er meer nadruk gelegd op het transversale karakter van bepaalde sleutelcompetenties. Deze bachelorproef behoudt deze focus en onderzoekt de raakvlakken tussen competenties inzake wiskunde en de transversale sleutelcompetentie 16: Cultureel bewustzijn en culturele expressie.
Wat zijn transversale sleutelcompetenties? Wat is de meerwaarde van creatieve en culturele vorming in het onderwijs? Welke onderdelen van wiskunde kunnen vanuit een creatieve hoek benaderd worden? Welke kunstwerken kunnen vanuit een wiskundig perspectief bekeken worden? Op deze vragen werden er antwoorden gezocht. Daaruit vloeide dan een uitbreidingsbundel, voor de eerste graad A-stroom, die de leerinhouden van transformaties aanhaalde door middel van islamitische kunst. Daarnaast maken de leerlingen ook kennis met de Nederlandse kunstenaar Escher, die sterk beïnvloed werd door deze decoratieve kunstvorm. Door middel van uitdagende opdrachten worden de studenten zo geïntroduceerd met de toepassingen van wiskunde in de wereld van kunst en cultuur. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Meers, I. (2022). Wiskunst. Waar wiskunde en kunst elkaar inspireren.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af894e42103b.
|