Abstract : “Met een blindenstok is een wandeling een opgave. Samen met een geleidehond is een wandeling intens genieten.”
Wat weten we eigenlijk echt over de mensen achter de geleidehond? Je ziet ze wel op straat maar loopt er vaak aan voorbij. Toch roept dit vragen op hoe ze dit doen: een hond opleiden om zelf oplossingen te bedenken als er plots een obstakel opduikt voor zijn blinde baas.
Kinderen zijn vaak gefascineerd door de blindengeleidehond, maar weten er eigenlijk weinig van. Waarom mag je zo een hond niet aaien? Hoe weet hij waar zijn baas naartoe wil? Mogen jongeren ook gebruik maken van een geleidehond? Enzovoort.
Deze vragen hebben ervoor gezorgd dat ik me ging verdiepen in de blindegeleidehond. Hoe gebeurt de opleiding? Welke hondenrassen worden gebruikt? Wie komt in aanmerking voor een geleidehond?
Uiteraard kan je geen antwoord formuleren op al deze vragen zonder jezelf eerst af te vragen wat de oorzaken zijn van slechtziendheid en blindheid. Welke hulpmiddelen zijn er eigenlijk op de markt en wat brengt de toekomst? |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Jeschke, B. (2014). De B-box: van braille tot blindengeleidehond.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a6201dc391610.
|