About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Vegetelheid van een industrieel vervaardigd product
dc.creator : Wouters, Indra
dc.subject :
dc.description.abstract : De uitkomst moet een begeleidend boek zijn. Een boek dat het brein achter het werk blootgeeft en de toeschouwer laat meekijken in de denkprocessen. Het mag geen handleiding worden, ik wil geen woorden in iemands mond leggen of ideeën in iemands hoofd prenten. Ik wil eerder dat de toeschouwer in mijn hoofd kruipt. De kans krijgt om te begrijpen vanwaar ik kom en waar ik naar toe wil, wat er achter een werk zit. Dat niets zwart/wit is. De rode draad in mijn werk is de schoonheid van industriële voorwerpen en gebouwen, en dan vooral hoe de schoonheid er niet van in gezien wordt. Of hoe andere mensen niet eens begrijpen hoe ik industriële elementen esthetisch en inhoudelijk geweldig kan vinden. Met mijn kunst wil ik laten zien hoe ik de werkelijkheid ervaar, hierdoor is het uiteraard geen werkelijkheid meer maar bekomen we mijn eigen werkelijkheid. Ik geef de toeschouwer mijn ogen en met dit boek ook mijn brein. De grote thema’s die ik behandel in mijn werk zijn industrieel vervaardigde voorwerpen die een belangrijk onderdeel zijn van een groter industrieel proces. De algemene rode draad is het feit dat we bepaalde voorwerpen niet meer appreciëren. Dat we productieprocessen vergeten en lijken te verwachten dat alles kant en klaar is in onze consumptiemaatschappij. Maar dat is niet zo, arbeiders en fabrieken zijn dag en nacht actief om ons te voorzien van de luxe die we gewoon zijn. We duwen de industrie zo ver mogelijk weg. Het is vervuilend, lelijk, luid, doet ons denken aan onze saaie job in een of andere fabriek. Maar wat niemand ziet is dat de hardwerkende machines en de roestige gebouwen een zekere schoonheid hebben. En tot slot ook heel belangrijk zijn. Terwijl ze staan weg te kwijnen en nooit de erkenning krijgen die ze verdienen. Misschien geef ik ze een identiteit, maak ik ze menselijk, maar als we een connectie kunnen hebben met planten, dieren, cadeaus en zelfs onze gsm dan kan dat ook met hetgeen ons van al deze luxe voorziet. Het boek is geïnspireerd op de boeken van Laure Provoust, ze handelen ook niet over haar werk opzicht maar vooral over alle achterliggende processen. Dat gaf mij als toeschouwer het gevoel dat ik met haar ogen naar haar eigen werken kon kijken, alsof ik nu echt ervoer wat ze wou overbrengen. Want is soms zo moeilijk, alsof de kunstenaar de enigste is die een bepaald iets ziet. Die zijn vinger ergens oplegt. Beschouw hetgeen ik ga schrijven dus als een gids, zo een banaal reisboekje. Dat je ergens neerlegt zodra je mee bent in mijn gedachtegang. Zodra je de weg weet, in mijn geval zodra je de vergeten industriële elementen zult appreciëren en bekijken vanuit een ander opzicht.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2020
dc.type : Onderzoeksartikel
dc.format : application/pdf
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82171548afd017154ba882c0b11
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Master of Arts in de beeldende kunsten
etd.degree.level : Master
etd.degree.discipline : Vrije kunsten - Keramiek
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer