Abstract : Het is bewezen dat jongeren de kwetsbaarste groep zijn om te geloven in foutieve informatie. Dit komt door hun hoge mediaconsumptie. Jongeren zijn ook minder en minder geneigd om de actualiteit te volgen net omdat ze juiste, foute en manipulatieve informatie niet van elkaar kunnen onderscheiden, en dus niet weten waarin ze kunnen geloven. In mijn masterproject en -scriptie ben ik op zoek gegaan naar manieren om jongeren uit het 4de en 5de middelbaar het gevaar van informatiepollutie te laten ervaren. Dit wil ik concreet doen in drie stappen. Ten eerste moeten de jongeren zelf desinformatie maken. Hierop wordt gereflecteerd in een tweede fase, waarin de complexiteit van informatiepollutie belicht wordt. Vaak is informatie niet simpelweg juist of fout. Als allerlaatste fase vind ik het ook erg belangrijk dat jongeren opnieuw aangemoedigd worden om zich met een kritische, maar positieve blik te verdiepen in de actualiteit. Deze drie fases overloop ik tijdens een workshop waarin de jongeren met behulp van een applicatie desinformatie gaan maken. Deze applicatie geeft hen alle vrijheid om hun creativiteit op los te laten. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
V a n d e n B r a n d e, R. (2022). Oorlog tegen de waarheid: jongeren wapenen tegen informatiepollutie..
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82181af6e130181af8e8a10134c.
|