About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Intensieve zorgen van het ZOL: ben ik tevreden? Tevredenheidsonderzoek bij patiënten en hun familieleden: een nulmeting

2015
Brans, Michelle
Bachelor in het zorgmanagement

Abstract :
De vraag naar kwaliteit in de zorg is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Patiënten en hun naasten voelen de behoefte om hun mening omtrent de ontvangen zorgen te uiten. Kwaliteit wordt door iedereen verschillend waargenomen, door de verschillende verwachtingen die gekoesterd worden. Kwaliteit is een belangrijk criterium op basis waarvan belanghebbenden een organisatie kiezen. Patiëntvriendelijkheid, kwaliteit en toegankelijkheid zijn centrale waarden in het beleid van het ZOL. Patiënttevredenheid maakt dan ook een belangrijk deel uit van het leveren van kwaliteitszorg. Door het meten van deze patiënttevredenheid kan men sterke en zwakke punten binnen een afdeling of organisatie kaderen. In het Ziekenhuis Oost Limburg gebeurden tot nu toe op de intensieve zorgen diensten geen patïenttevredenheidsonderzoeken. Toch wil men ook hier de kwaliteit van zorg meten en verbeteren. Er werd een vragenlijst opgesteld voor patiënten en hun familieleden. Het ontwikkelen van een goed tevredenheidsonderzoek vergt de nodige tijd en inspanningen. Men dient over voldoende informatie te beschikken en aandacht te hebben voor alle belanghebbenden. Een goed tevredenheidsonderzoek is nooit af en kan immers altijd verbeterd worden. Voor deze bachelorproef werd een nulmeting uitgevoerd. Uit de resultaten van de vragenlijst bleek dat er zowel zwakke als sterke punten zijn voor intensieve zorgen.
De volgende keer dat het tevredenheidsonderzoek wordt uitgevoerd, zal men onder andere de zwakke punten evalueren en nagaan of er al verbetering merkbaar is. Eventueel worden er nog andere verbeteracties opgesteld. Op deze manier zal het ZOL streven naar continue verbetering van de (ervaren) kwaliteit van zorg op de intensieve zorgen diensten.

TREFWOORDEN: patiënttevredenheidsonderzoek, nulmeting, intensieve zorgen

COLLATIE: aantal pagina's 36 en inclusief 4 bijlagen:62 pagina's in totaal

INHOUDSDESKUNDIGE: Katrien Liesens, Zorgcoördinator, Ziekenhuis Oost Limburg

CONTACT : michelle.brans@hotmail.be

Full text:
File Size Type Checksum  
bachelorproef Michelle DEFINITIEF.pdf 2 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 6402 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Brans, M. (2015). Intensieve zorgen van het ZOL: ben ik tevreden? Tevredenheidsonderzoek bij patiënten en hun familieleden: een nulmeting. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Healthcare.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214b78acca014c327071d71fca.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer