Abstract : In heel wat klassen zit minstens één leerling met een autismespectrumstoornis. Het gaat hier meestal om leerlingen met autisme die normaal begaafd zijn en bijgevolg in het gewoon onderwijs zitten. Er wordt al heel veel onderzoek verricht naar deze ontwikkelingsstoornis, maar er is meer nodig. Het is de leraar die deze leerlingen moet ondersteunen en begeleiden in de klas. Dit afstudeerproject heeft daarom als doel om toekomstige leraren te leren omgaan met autisme in de klas.
Alvorens die doelstelling kan bereikt worden, moet de student zich eerst verdiepen in de theorie. Daarom is het eerste deel van dit project een literatuurstuk over autisme met aandacht voor de terminologie, de kenmerken, het ontstaan en het omgaan met autisme in de klas. Dit wordt op een creatieve manier aangebracht, namelijk door middel van een workshop die uit twee delen bestaat.
In het eerste deel maken de studenten kennis met het theoretische aspect van autisme. Het tweede deel van de workshop behandelt de praktijk. Hier zullen de studenten de belangrijkste kenmerken van autisme zelf ervaren en tegelijkertijd leren hoe ze ermee kunnen omgaan in de klas.
Bij deze workshop hoort ook een docentenhandleiding. Deze bevat een aantal algemene richtlijnen, wat uitleg bij elk onderdeel en de antwoorden op de vragen.
|
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Beerten, C. (2014). AUTIcation: een didactisch pakket rond autisme.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8214a61f553014a61ffd6cf0c99.
|