Abstract : De keuze voor mijn onderwerp van mijn graduaatsproef is gegroeid uit een probleem dat zich in mijn lespraktijk stelde. Niet elke leerling werkt op hetzelfde moment aan dezelfde opdracht. Hierdoor vervaagt de klassikale uitleg over een bepaald lesonderwerp steeds meer naargelang de tijd verstrijkt. Als de leerling dan na een tijdje aan de uitgelegde oefening moet starten is dit vaak moeilijk. Ik heb ervoor gekozen om te onderzoeken hoe ik de executieve functies en de metacognitieve vaardigheden van leerlingen kan stimuleren en bevorderen om op deze manier de leerling zelfstandiger aan opdrachten te laten werken.
Uit het onderzoek is gebleken dat het type leerling waarmee ik werk geen boodschap heeft aan lange teksten uitleg over de leerstof die ze toch vaak niet lezen maar veel meer opsteken van foto’s, filmpjes, audio, e.d. en dit in combinatie met vraagstellend tewerk te gaan, laat hen nadenken over de stappen die ze moeten nemen of uitvoeren. Wetende dat we op school met het laptopproject een grote troef in handen hebben, heb ik als "ontwerp" ervoor gekozen om via het digitaal programma Classkick een leidraad te maken voor het onderwerp "schroefdraad snijden" op een conventionele draaibank. Bij wijze van voorbeeld is dit maar één van de vele onderwerpen die ik zou kunnen uitwerken. Door de leerling deze leidraad zelfstandig te laten volgen en vragen te laten beantwoorden hieromtrent kon ik onmiddellijk zien of hij/zij klaar was om te starten aan de opdracht in de lespraktijk.
Ik ben best tevreden over het resultaat! |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Hens, J. (2023). Meedenken op maat.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188beec150188beee9b4b004f.
|