Abstract : Het schrijven en ontwikkelen van de rubrics is een heel groeiproces geweest. Er zijn al tientallen versies geweest, met telkens aanpassingen, en veranderingen van richting door de groep. De rode draad door de Excelfiles blijft, het zo aanpasbaar mogelijk maken, snel kunnen beoordelen, eigen accenten kunnen leggen, geen rekenfouten maken, compleet zijn en een duidelijk overzicht per leerling blijven behouden. Daarnaast wilden we een format maken waar iedereen zijn informatie kan instoppen en waar dan een product uitkomt dat bruikbaar is voor iedereen. Dit in functie van de nieuwe leerplannen die volgend jaar van kracht worden in het 5de jaar.
We zijn de praktische uitvoering gestart met het koppelen van de meesterschappen aan de doelststellingen. Daarna zijn we voor deze meesterschappen succescriteria gaan uitschrijven. Een volgend punt wat we geëvalueerd hebben is de manier van punten geven. We zijn gekomen tot een vorm van richtpunten en kleuren. Het zijn allemaal groeiprocessen geweest waar we met leerlingen en leerkrachten tot een consensus gekomen zijn waar we ons allemaal konden in vinden. Ook hebben we nagedacht over hoe we de proef konden opdelen in delen om te evalueren over het ganse jaar, daar er 3 semesters zijn waar een beoordeling van de leerkracht gevraagd wordt. De proef is tenslotte opgedeeld in 5 onderdelen, die allemaal apart beoordeeld worden. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Ballet, P. (2023). Rubric als handvat om objectief en efficiënt te evalueren.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be7d6f0188be7ee63200a8.
|