Abstract : In dit onderzoek werd er gezocht naar datgene dat leerlingen nodig hebben om te komen tot zelfstandig studeren. Eerst is er nagegaan welke hulpmiddelen de school aanbiedt om de leerlingen te ondersteunen in het zelfstandig studeren. Vervolgens is er onderzoek gedaan naar de bevindingen in de literatuur met betrekking tot zelfregulerend leren. Hier kwam men uit op de volgende theorieën: 'Zelfregulerend Leren’ van Zimmerman en de 'Zelfdeterminatie Theorie’ van Ryan & Deci. Met deze twee theorieën in het achterhoofd zijn er gesprekken gevoerd met leerlingen en leerkrachten waardoor er meer zicht is gekregen op wat er zich in de klas afspeelt wat betreft zelfregulerend leren en motivatie. Het concreter maken van de hulpmiddelen die de school aanbiedt is een onderwerp dat zowel in de gesprekken met leerkrachten als gesprekken met leerlingen naar boven kwam. Uit de gesprekken met de leerlingen is gebleken dat het gebrek aan verbinding in de klas hen belemmerd in het verwerven van motivatie om te komen tot zelfstandig studeren. Aangezien leerkrachten een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van het leerproces bij leerlingen, is er gekozen om een pedagogische studiedag te ontwikkelen die inspeelt op beide onderwerpen die in de gesprekken naar voor kwamen. Hiermee wil men een leerkracht bekomen die samen met de leerlingen de klassfeer naar een hoger niveau kan tillen en een leerkracht die concretere tools heeft om de leerlingen te ondersteunen in hun leerproces. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Oome, H. (2023). Motiveren van leerlingen om te komen tot zelfstandig leren.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188be55930188be58901d0102.
|