Abstract : Het actie-onderzoek situeert zich bij LIGO, Centrum voor basiseducatie in Hasselt.
De cursisten zijn anderstalige nieuwkomers. Ze kennen weinig of geen Nederlands en hebben weinig of geen schoolse ervaring. Het communiceren van regels en afspraken is soms een uitdaging.
Met het actie-onderzoek hebben we getracht om een antwoord te vinden op de volgende onderzoeksvraag:
"Hoe kan de lesgever van LIGO, het centrum voor basiseducatie Hasselt, ondersteund worden in het communiceren van regels en afspraken aan de anderstalige nieuwkomers?"
We hebben onderzocht welk gedrag storend is voor de lesgevers, welke regels zij communiceren en welke regels er in het centrumreglement staan.
Daarna zijn we nagegaan welke methodes er al bestaan en welke methode het beste is voor het centrum.
Uit het onderzoek blijkt dat de anderstalige nieuwkomer nood heeft aan:
• herhaling
• visualisatie (een combinatie van woord en beeld)
• structuur
Aan de hand van deze eisen hebben we als eindproduct een poster gemaakt met regels. Deze tool kunnen de lesgevers dan gebruiken om de regels op een eenvormige en duidelijke manier te communiceren aan de anderstalige nieuwkomers. |
If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):
Peters, H. (2023). Goede afspraken maken goede vrienden in basiseducatie.
Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-Education UP.
Retrieved
from
http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82188bf3af50188bf3cbd6d004c.
|