About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home
dc.title : Interactief en innovatief aan het werk binnen het nieuwe onderwijsvak Mens en samenleving. In samenwerking met Kindsheid Jesu Hasselt
dc.creator : Dewith, Celine
Thoelen, Charlotte
dc.subject :
dc.description.abstract : Bij de introductie van het nieuwe vak Mens en samenleving vonden we dit het ideale moment om verandering te brengen in de standaard docerende manier van lesgeven. We sloegen de handen in elkaar en besloten om vier interactieve workshops te ontwerpen waarin verschillende thema’s van het nieuwe vak Mens en samenleving aan bod zouden komen en waarbij automatisch aan de leerplandoelstellingen gewerkt wordt. We ontwikkelden hierbij een digitale escaperoom, een budgetspel 'Geld dat telt’, een bedrijfsbezoek en een stadsspel. We maakten een digitale escaperoom over het onderwerp betaalmiddelen en hebben hierbij tal van ICT-tools gebruikt. Zelfontdekkend leren en de zone van naaste ontwikkeling staan hierbij centraal. Daarnaast maakten we ook een budgetspel waarin de leerlingen op basis van een beschrijving van een gezin, haar inkomen en haar behoeften budgettaire keuzes moeten maken. Een gezin heeft een bepaald inkomen en dient hiermee bepaalde uitgaven te doen en dat is niet voor ieder gezin even vanzelfsprekend. Het spel wordt gespeeld om de leerlingen bewust te maken van het échte leven. Onze derde workshop was een bedrijfsbezoek dat heeft plaatsgevonden in Europower Generators te Nieuwerkerken. Onder het motto 'ontdek en leer’ richtten we dit bedrijfsbezoek in en lieten we leerlingen meedraaien met het aanwezige personeel. Via Classkick, een online tool waarmee interactieve werkdocumenten kunnen worden opgesteld, werd verwacht van de leerlingen dat ze enkele vragen beantwoordden over hetgeen ze ontdekt hadden tijdens hun workshop. De leerlingen konden vragen stellen aan het aanwezige personeel en zo ontdekken hoe het bedrijfsleven verloopt. Onze laatste workshop was een stadsspel onder de titel 'Een reis door Hasselt’. Met een begeleider, een reiskoffer, twee stadsplannen en een hoop briefomslagen werden de leerlingen op pad gestuurd naar locaties die verspreid waren over het hele centrum van Hasselt. Het doel van dit stadsspel was om de leerlingen meer te leren over winkels en hun promotiestrategieën, de overheid en (redenen voor) prijsverschillen. Twee van de vier workshops werden uitgetest bij onze externe partner Kindsheid Jesu Hasselt. Het is voor ons alvast een leerrijke ervaring geweest en we hopen u te bekoren met het resultaat hiervan.
dc.publisher : Hogeschool PXL
dc.contributor :
dc.date : 2019
dc.type : Bachelorproef
dc.format :
dc.identifier : http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a8216cd3194f016cd33374460aea
dc.language : dut
dc.rights : All rights reserved
etd.degree.name : Professionele bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs
etd.degree.level : Bachelor
etd.degree.discipline : Economie/Biologie - Engels
etd.degree.grantor : Hogeschool PXL
 
 

Simple view




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer