About DoKS      NL  |  EN Search: Advanced Search
  Part of a word (e.g. tele*)    Exact wordgroup (e.g. "wireless communication")
 
Home
folder Authors
folder Departments
folder Help
folder Years
 
Most popular theses: 2014 2015 2016 2017 2018 2019


1,572 theses on-line.



Doks PHL
Doks XIOS



Open Archives Initiative
Home

Love is in the air

2020
Stienen, Nore
Master of Arts in de beeldende kunsten

Abstract :
Jongeren beschermen hun gehoor niet tegen luide muziek. (Van de Heyning & Gilles, 2011)

Ze lopen daardoor risico op levenslange gehoorschade en alle gevolgen die daarbij komen kijken, zoals tinnitus en depressie. De oplossing is nochtans simpel: oordopjes dragen. Jongeren beseffen heus wel dat ze dat best zouden doen om gehoorschade te voorkomen, maar toch zijn er slechts weinigen die dat ook effectief doen. De redenen waarom variëren: oordopjes zijn niet cool, hun vrienden dragen er geen, ze vinden het niet nodig om hun oren te beschermen,… Maar vooral: ze denken dat de tuut in hun oren niet blijvend zal zijn en ze hebben geen schrik om gehoorschade op te lopen.

Er zijn in Vlaanderen verschillende sensibiliseringscampagnes omtrent dit onderwerp verschenen. Toch toont mijn onderzoek aan dat jongeren nog steeds geen oordoppen dragen. Uit de case-analyses blijkt dat de meeste van deze campagnes zich focussen op informatie over tinnitus en tips om gehoorschade te voorkomen. Deze campagnes zijn weinig afgestemd op hun doelgroep: ze spelen niet in op interesses van de jeugd, op media die hot zijn, gebruiken geen verrassende tone-of-voice of taal die de jongeren zelf spreken. Ze negeren ze met hun informatieve boodschap wat duidelijk uit dit onderzoek blijkt: jongeren weten dat ze gehoorschade kunnen oplopen, maar ze vinden het niet nodig om oordoppen te dragen. Dit is de belangrijkste insight van waaruit mijn eigen campagne vertrekt: als jongeren geen oordoppen willen gebruiken om hun gehoor te beschermen, geef ik ze een andere reden om dat wel te doen. Het doel van mijn campagne is hun oren beschermen en hun gedrag beïnvloeden, in de hoop dat er zowel op korte als op lange termijn een gedragsverandering zichtbaar wordt.

De reden die ik de jongeren geef om oordoppen te dragen, is het tonen van hun relatiestatus. Dit doen ze aan de hand van gekleurde oordopjes op Pukkelpop. De festivalgangers kiezen zelf welke kleur ze willen dragen. De communicatie hierover zal voornamelijk op de weide zelf verlopen, in lijn met de trend richting offlinemarketing, of een combinatie van on- en offlinemarketing. Een atypisch mediumgebruik van Tinder is vernieuwend. Deze app zal voor de gelegenheid even niet werken maar in plaats daarvan jongeren de weg naar de oordoppenstand wijzen. Op die manier zullen jongeren de weg naar de liefde en een beschermd gehoor gemakkelijk vinden.

Full text:
File Size Type Checksum  
ArtikelNoreStienen.pdf 14 MB PDF MD5 Open file

Dit eindwerk werd 759 keer bekeken.
Translate to English (Google translate)
 

Show record details

Show ETD - Dublin Core

If you want to cite this thesis in your own thesis, paper, or report, use this format (APA):

Stienen, N. (2020). Love is in the air. Unpublished thesis, Hogeschool PXL, PXL-MAD.
Retrieved from http://doks.pxl.be/doks/do/record/Get?dispatch=view&recordId=SEtd8ab2a82171548afd017154d9936e18c5.




©2004-2008 - Hogeschool PXL - webmaster - Contact - Disclaimer